ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018: Τι άλλαξε στο τουριστικό τοπίο

Γράφει ο ΠANAΓHΣ METAΞATOΣ
Πρόεδρος Eνωσης Aγροτουρισμού Iονίου, Aντιπρόεδρος ΣEAΓE, Mέλος Δ.Σ. ΣEEΔΔE, Kαθηγητής της Mεθόδου SILVA

Τον Σεπτέμβριο του 2017 είχα δημοσιεύσει το παρακάτω άρθρο στον Ημερήσιο.

ΕΧΟΥΜΕ ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΟΥΜΕ

Μέσα Σεπτεμβρίου και η κίνηση στα νησιά μας καλά κρατεί. Είναι τελικά ο τουρισμός η λύση στην οικονομική κρίση;

Πάνω από 30.000.000 οι τουρίστες εφέτος στη χώρα μας, αλλά περιμένουμε να δούμε το πραγματικό αποτέλεσμα. Πόσο δηλαδή η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών έφερε και ανάλογη αύξηση των εσόδων αυτής της χώρας.

Η λογική θάλεγε Ναι, όμως στους νόμους του σύγχρονου marketing δεν ερμηνεύονται πάντα έτσι τα πράγματα.

Αν η αύξηση αφορούσε κατηγορίες επισκεπτών, που μας επέλεξαν σαν πιο οικονομική λύση, τότε προσελκύσαμε οικονομικά αδύνατους, που σημαίνει λιγότερα έσοδα για εμάς. Ο μαζικός τουρισμός των all inclusive και των κρουαζιερόπλοιων είναι περισσότερο για τους tour operators και τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες. Μας ξεζουμίζουν πιέζοντας όλο και περισσότερο για χαμηλότερες τιμές μέχρι που καταντά ασύμφορο. Τα μεγάλα συγκροτήματα για να συμπιέσουν το κόστος δεν χρησιμοποιούν ντόπια προϊόντα και έτσι τα χρήματα ξαναφεύγουν όπως έρχονται.

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ;

Να συνεργαστούμε. Να δημιουργήσουμε.

Η λύση είναι στη δημιουργικότητα. Οι Έλληνες είμαστε λαός πολυμήχανος, ευέλικτος με φαντασία. Το ποικίλο περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε και οι συνεχείς αλλαγές σε πολιτικοκοινωνικό επίπεδο μας έχουν βοηθήσει να αναπτύσσουμε συμπεριφορές και να προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις καλύτερα από άλλους λαούς. Υπάρχουν καινοτομίες που με την κατάλληλη στήριξη θα μπορούσαν να δώσουν διέξοδο σε πολλά λαμπερά μυαλά συμπατριωτών μας. Υπάρχουν οικογενειακές μικρές τουριστικές μονάδες που λειτουργούν σαν ξενώνες, βίλες, παραδοσιακά εστιατόρια, αγροκτήματα, βιοτεχνίες παραδοσιακών προϊόντων που αξιοποιούν και προβάλλουν την καλή Ελλάδα που οι επισκέπτες  θέλουν να γνωρίσουν.

Το σημαντικό είναι ότι υπάρχουν πελάτες που αναγνωρίζουν την ιδιαιτερότητα αυτών των μονάδων και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω για να έχουν την ποιότητα που τους προσφέρεται.

Το αστείο ή μάλλον τραγικό θα έλεγα καλύτερα είναι, ότι δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να θεσμοθετήσουμε όλες αυτές τις δράσεις και οι περισσότεροι επαγγελματίες είναι έκθετοι και ανήμποροι να υπερασπιστούν τον κόπο τους και νοιώθουν ότι έχτισαν στην άμμο.

Υπάρχουν τομείς που θα μας έφερναν άμεσα αποτελέσματα, όπως η γαστρονομία και οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού.  Μπορούμε να προσελκύσουμε ομάδες ειδικών τουριστών όπως ιστιοπλόους, καταδύτες, οικοτουρίστες, παρατηρητές χλωρίδας  και πανίδας, αθλητικά σωματεία,  επιχειρηματικά συνέδρια κάθε μορφής συλλόγους κ.ά.

Μπορούμε να διοργανώνουμε με τον καλύτερο τρόπο γιορτές πανηγύρια πολιτιστικά δρώμενα, καλλιτεχνικά γεγονότα και ότι άλλο μπορούμε να σκαρφιστούμε.  Δεν θα φτιάξουμε ποτέ καλύτερα αυτοκίνητα από τους Γερμανούς, ούτε θάπρεπε να μας ενδιαφέρει. Είμαστε όμως άριστοι στη φιλοξενία και μπορούμε να κερδίσουμε πολύ περισσότερα με το ζεστό χαμόγελο μας και με τον πολιτισμό μας.

Να δουλέψει η φαντασία μας και να δημιουργήσουμε αυθεντικά προϊόντα και υπηρεσίες που να στηρίζονται στα πλεονεκτήματα μας και στην παράδοση. Πάνω από όλα όμως να τολμήσουμε να συνεργαστούμε και να συμπράξουμε. Όπου ο ένας αδυνατεί οι περισσότεροι τα καταφέρνουν.

Αυτό θα χρειασθεί να κάνει η τοπική αυτοδιοίκηση και το κράτος για εμάς. Να μας βοηθήσει να εμπιστευθούμε ο ένας τον άλλο και να συμπράξουμε.

Το τελευταίο διάστημα κάνω προσπάθεια να βρεθούμε οι ελαιοπαραγωγοί να συζητήσουμε τα προβλήματα μας και τις προοπτικές που έχουμε. Δεν βρήκα ανταπόκριση παρόλο που είδαν την ιδέα με πολύ καλό μάτι. Η πρόταση αφορά την δημιουργία ενός φορέα που θα εκπροσωπεί τα συμφέροντα μας και πιθανόν να εξελιχθεί και για άλλα προϊόντα.

Ας βγάλει άλλος το φίδι από την τρύπα. Αυτό νοιώθω πως σκέπτονται, αλλά έτσι δεν γίνεται τίποτε.

Στο παρελθόν κάποιες προσπάθειες απέτυχαν για διάφορους λόγους. Μερικοί επωφελήθηκαν εις βάρος άλλων, ίσως οι συνθήκες δεν ήσαν ευνοϊκές,  ή δεν ηγήθηκαν οι κατάλληλοι άνθρωποι, τέλος πάντων αυτό δεν σημαίνει ότι σταματάμε. Η συνεργασία είναι μονόδρομος και οι καλύτεροι βάζουν πλάτη.

Να ασκείς κριτική είναι εύκολο και ανέξοδο.

Να κάνεις πράγματα, έστω και μικρά και λίγα είναι το ζητούμενο.


Eνα πρωτόγνωρο φαινόμενο για τα νησιά μας


Τώρα στα μέσα του Νοεμβρίου ένα χρόνο μετά και αφού μας επισκέφθηκαν περισσότεροι επισκέπτες, ξαναβλέπουμε το ίδιο έργο να παίζεται.

Δεν άλλαξε πραγματικά κάτι, για τον ντόπιο. Αντίθετα παρατηρήσαμε και ένα φαινόμενο πρωτόγνωρο για τα νησιά μας.

Η δραστηριοποίηση της Airbnb (η εταιρία που σου νοικιάζει το σπίτι για λίγες ημέρες) έφερε κάποιον κόσμο συνήθως χαμηλότερης οικονομικής τάξης και φάνηκε να κινείται η αγορά και από αυτούς. «Γλύκανε» κάποιους ιδιοκτήτες και πολλοί επισκεύασαν τα σπίτια τους, «επιστρέφοντας» τα έσοδα στην πραγματική οικονομία.

Όταν όμως ήρθε το φθινόπωρο και άνοιξαν τα σχολεία ιδιαίτερα τα ΤΕΙ, πάνω από 300 φοιτητές που θα συντηρούσαν αρκετά την αγορά και την κοινωνική ζωή το χειμώνα, δεν βρήκαν σπίτι να μείνουν και  οι περισσότεροι δεν εγράφησαν στη σχολή τους. (οι ιδιοκτήτες περιμένουν να εισπράξουν περισσότερα από τους τουρίστες). Ο χειμώνας θα δείξει τι μας επιφυλάσσει.

  • Στην πρόταση μου, να ενωθούμε οι ελαιοπαραγωγοί όπως οι οινοποιοί, δεν είχα καμιά ανταπόκριση. Εγώ πάντως επιμένω, η συνεργασία μας είναι μονόδρομος και επωφελής για όλους ιδιαίτερα τους μικρούς. Μην εκπλαγείτε αν σε λίγο που θα ανοίξουν τα μεγάλα DUTY  FREE της   FRAPORT πουλάνε Ιταλικά λάδια.

 

Στην ίδια κατηγορία