Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Ιονίων Νήσων κ. Αλέξανδρος Παρίσης συμμετείχε στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ που έγινε στην Αθήνα την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου και συζήτησε σημαντικά θέματα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στη συνεδρίαση έλαβε μέρος και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος ο οποίος έκανε ενημέρωση για τα θέματα των Λιμενικών Ταμείων.
Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ-ΙΝ κ. Αλέξανδρος Παρίσης μετέφερε την αντίθεση των Δήμων σε κάθε πρωτοβουλία η οποία θα μεταβάλλει το Δημοτικό χαρακτήρα των Λιμανιών μας.
Παράλληλα, σε συνεργασία με το Πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Δημήτρη Παπαστεργίου πρόκειται να ζητήσει άμεσα συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Πλακιωτάκη ώστε μαζί με τους Δημάρχους των Ιονίων Νήσων να παρέμβουν για το σοβαρό θέμα των Λιμενικών Ταμείων.
Στο μεταξυ, έντονη ανησυχία έχουν προκαλέσει στο χώρο της Αυτοδιοίκησης δημοσιεύματα και δηλώσεις για τις προθέσεις του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, περί προθέσεων «η Πολιτεία να επανακτήσει τον έλεγχο των Λιμενικών Ταμείων».
Η ανησυχία αυτή προκάλεσε την πρόσκληση και την συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Λιμενικών Επενδύσεων και τέως ΓΓ του δήμου Γαλατσίου κ. Ευ. Κυριαζόπουλου στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ προκειμένου να δώσει εξηγήσεις και να ξεκαθαρίσει τα πράγματα.
Ο κ. Κυριαζόπουλος αποδέχθηκε ότι όντως έχει ανοίξει ένα θέμα προκειμένου να γίνει μια ομαλοποίηση όπως είπε της διαχείρισης του λιμενικού συστήματος, αλλά διευκρίνισε ότι η πρόθεση του Υπουργείου δεν είναι να πάρει τις αρμοδιότητες από τους Δήμους και σε οποιαδήποτε περίπτωση αυτή θα έχει ενεργό ρόλο. Σημείωσε δε ότι η πολιτική αυτή εντάσσεται και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.
Ο ΓΓ ενημέρωσε ότι αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν 2 λιμάνια Α.Ε. στο χρηματιστήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 10 λιμάνια Α.Ε. ιδιοκτησίας ΤΑΙΠΕΔ, 10 κρατικά λιμάνια με εποπτεία κατευθείαν από το Υπ. Ναυτιλίας, ένας οργανισμός λιμένος Ευβοίας κάτω από κρατικό έλεγχο, 71 δημοτικά ή διαδημοτικά λιμενικά ταμεία, υπάρχουν και τα ορφανά λιμάνια που δεν ανήκουν πουθενά, υπάρχουν και οι μαρίνες που ανήκουν στο Υπουργείο Τουρισμού, λιμενικές εγκαταστάσεις υπό την εποπτεία του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης όπως αλιευτικά καταφύγια και υπάρχουν και αθλητικές μαρίνες κάτω από το Υπ. Αθλητισμού. Αυτή όλη η ποικιλία, σημείωσε, δημιουργεί ένα τεράστιο πρόβλημα. Σύμφωνα με μελέτη που έγινε, υπάρχουν και πολλά προβλήματα σε σχέση με τον τρόπο διοίκησης τους. Τα περισσότερα είναι υποστελεχωμένα, άλλα έχουν καλά οικονομικά αποτελέσματα αλλά δεν κάνουν τεχνικά έργα και δεν βελτιώνονται οι λιμενικές τους εγκαταστάσεις, ενώ σημειώνονται και πολλές δυσλειτουργίες που τις αντιμετωπίζουν καθημερινά και οι δήμαρχοι.
Πρόθεση της κυβέρνησης είπε είναι να δημιουργηθεί το επόμενο τρίμηνο ένα Στρατηγικό Σχέδιο Λιμενικής Πολιτικής όπου μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης θα διαμορφωθεί ένα νέο νομικό πλαίσιο στο θέμα του τρόπου της λιμενικής διαχείρισης. Ο κ. Κυριαζόπουλος τόνισε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι στο νέο μοντέλο να υπάρχει ενεργός ρόλος και παρουσία της Αυτοδιοίκησης με την οποία το Υπουργείο θα συνδιαμορφώσει την τελική μορφή του μοντέλου, καθώς όπως είπε είναι πολύ σημαντική υπόθεση και τα λιμάνια για πολλά νησιά αποτελούν την μοναδική τους σύνδεση με τον έξω κόσμο και είναι πολύ σημαντικό να επενδύσουμε σ΄αυτό το κομμάτι και να εξασφαλίσουμε τεχνικές υπηρεσίες με επάρκεια.
Τέλος ο κ. Κυριαζόπουλος τόνισε ότι δεν υπάρχει αρκετό εξειδικευμένο προσωπικό για τα λιμάνια (λιμενολόγοι όπως ανέφερε) ενώ υπάρχει η ανάγκη να ξεφύγουμε από το επισκευαστικό κομμάτι των λιμανιών και να πάμε σε ένα άλλο μοντέλο λιμενικής διαχείρισης, τόνισε όμως ότι δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να πάμε σε ένα συγκεντρωτικό μοντέλο και κάλεσε την ΚΕΔΕ να στείλει εκπροσώπους στην αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου που όπως είπε θα συνεδριάζει σε εβδομαδιαία βάση προκειμένου από κοινού να βγει σε διαβούλευση το Στρατηγικό Σχέδιο για την διαχείριση των Λιμενικών Ταμείων.
◼︎Μετά το πέρας της συνεδρίαση η ΚΕΔΕ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση
Στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ παραβρέθηκε ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμενικών Υποδομών Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, ο οποίος ενημέρωσε το σώμα για το θέμα των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, μετά τη συζήτηση που άνοιξε η τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας και Λιμενικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, σχετικά με την εφεξής διαχείριση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων.
Όπως είπε ο κ. Κυριαζόπουλος, πρόθεση της κυβέρνησης, που αποτελεί και προγραμματική της δέσμευση, είναι να φέρει μέσα στο επόμενο τρίμηνο κείμενο για την εθνική στρατηγική λιμένων, στο οποίο θα υπάρξουν προβλέψεις για τα δημοτικά λιμενικά ταμεία. Διαβεβαίωσε ωστόσο, ότι στο νέο σχεδιασμό ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης θα είναι ενεργός, καθώς και ότι όλα θα γίνουν σε συνεννόηση με την ΚΕΔΕ.
Στο Δ.Σ. εκφράστηκαν επιφυλάξεις ως προς τη σημασία του «ενεργού ρόλου της Αυτοδιοίκησης» και διατύπωσαν τη ρητή θέση ότι δεν μπορεί να αφαιρεθεί η αρμοδιότητα αυτή από τους δήμους, που εκτός όλων των άλλων πρόκειται και για αντισυνταγματική επιλογή. Αντίθετα ζήτησαν να υπάρξει συνεργασία υπουργείου Ναυτιλίας και ΚΕΔΕ προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα υπαρκτά προβλήματα στελέχωσης, εκσυγχρονισμού εγκαταστάσεων, κατασκευής έργων υποδομής κ.λπ.
Αμεση παρέμβαση του Γνήσιου για να μην καταργηθεί η γραμμή Κέρκυρα-Άκτιο (Λευκάδα)-Κεφαλλονιά-Ζάκυνθος
Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Ιονίων Νήσων κ. Αλέξανδρος Παρίσης με άμεση παρέμβαση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνο Καραμανλή, στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Ιωάννη Κεφαλογιάννη και στο Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας κ. Γεώργιο Δριτσάκο εκφράζει την κατηγορηματική αντίθεση του στην κατάργηση της γραμμής.
Στην παρέμβαση του ο κ. Αλέξανδρος Παρίσης ανέφερε ότι η αεροπορική διαδρομή Κέρκυρα-Άκτιο (Λευκάδα)-Κεφαλλονιά-Ζάκυνθος είναι ζωτικής σημασίας για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων.
Η γραμμή για πολλά χρόνια εξυπηρετεί τη σύνδεση των Ιονίων Νήσων μεταξύ τους αλλά και με την έδρα της Περιφέρειας.
Επίσης για πολλά χρόνια εξυπηρετεί τους κατοίκους, τους φοιτητές και τους επαγγελματίες. Επιπλέον δίνει τη δυνατότητα στους τουρίστες να επισκεφθούν σε σύντομο χρόνο όλα τα νησιά.
Παράλληλα, σε συνδυασμό με τη θαλάσσια σύνδεση των Ιονίων Νήσων τα δύο τελευταία χρόνια, συμβάλλει στη συνοχή και στην ανάπτυξη της Περιφέρειας.