Δεν θέλω να είμαι μάντης κακών, όμως τα τελευταία 25 χρόνια βιώνουμε την μια ύφεση μετά την άλλη.
Πιστέψαμε πως οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα έφερναν οικονομική άνθηση και αναγέννηση, αλλά στο τέλος αντιληφθήκαμε ότι χρεωθήκαμε πάνω από 60 δις για έργα που ελάχιστα λειτούργησαν ανταποδοτικά..
Η ανικανότης των πολιτικών μας και οι λαθεμένες επιλογές του λαού για όποιον του ωραιοποιούσε την πραγματικότητα, μας υποθήκευσε και υποβάθμισε την καθημερινότητα μας.
Ο Έλληνας δεν είναι ο Ζορμπάς του παρελθόντος. Τον τσάκισαν τα βάρη που ”φορτώθηκε” στο όνομα μιας προσπάθειας αναβάθμισης του να γίνει ισότιμος Ευρωπαίος πολίτης.
Μας περίμεναν στη γωνία και ότι δεν πέτυχαν με τα όπλα και τους πολέμους στο παρελθόν, το πέτυχαν με τα μνημόνια και τα τοκογλυφικά δάνεια..
Τελικά στους 10 Έλληνες οι 12 χρωστούν, μου είπε μια μέρα Δ/ντης τράπεζας.
Τα 2 τελευταία χρόνια, άρχισε να φαίνεται λίγο φως με τον τουρισμό, αλλά αν δεν στηρίξουμε και τον μικρομεσαίο παραγωγό – βιοτέχνη – αγρότη – επαγγελματία, θα καταντήσουμε = Αποθήκη φτηνιάρικων, προβληματικών προιόντων Ασιατικής προέλευσης.
ΟΙ Κινέζοι έχουν επικρατήσει στις αγορές, εκτοπίζοντας Αμερικάνους, Γιαπωνέζους και Ευρωπαίους κυρίως Γερμανούς. Δεν είναι μετανάστες. Δεν θα τους δείτε στα ταμεία ανεργίας. Δεν θα τους καταλάβετε ούτε όταν νοικιάζουν το διαμέρισμα δίπλα σας.
Δεν έχουν ανταγωνισμό, γιατί αυτά που πουλ’άνε δεν τους κοστίζουν, ούτε τα μεταφορικά. Άσε που τα περισσότερα είναι για πέταμα..Δυστυχώς εμείς ”τσιμπάμε” και γεμίζουμε τη ζωή μας καθρεφτάκια και άχρηστα μπιχλιμπίδια, οδηγώντας στο τέλος τους νέους μας μετανάστες, ντελιβεράδες και επιχειρηματίες του φραπέ.
Αυτή είναι η μαύρη εικόνα της οδού Αθηνάς, Σοφοκλέους, Ευριππίδη και άλλων οδών κάτω από την Πειραιώς..
Δεν πρόκειται να ανοίξουν ξανά τα επιπλάδικα, τα μηχανουργία, τα υφαντήρια, οι μικροβιοτεχνίες, τα μπακάλικα, εξάλλου τα παιδιά μας τώρα δεν θα καταδεχόντουσαν τίποτα από όλα αυτά. Τώρα έχουν πτυχία και μιλάνε 2 γλώσσες.
Υπάρχουν όμως 2 πυλώνες της οικονομίας μας, που αν τους προσέξουμε θα ξαναβρεθούμε στον αφρό.
Όταν λέω να τους προσέξουμε, εννοώ να συσπειρωθούμε, να ενωθούμε, να συμπράξουμε, να συνεργασθούμε σε μια έντιμη βάση όπου το γενικό καλό θα προσδιορίζει το ατομικό και όχι αντίστροφα.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή Με βάση τη συμμετοχή στο εθνικό προιόν έχουμε=
Τ Ο Υ Ρ Ι Σ Μ Ο Σ
Τα τελευταία χρόνια έχει αναβαθμιστεί αρκετά σε όλες τις μορφές του.Είναι σημαντικό να καταλάβουν οι αρμόδιοι, τι είδους τουρίστα θέλουμε και που θα τον βρούμε.
Η χώρα μας είναι μπουτίκ και όχι σούπερ μάρκετ τύπου LIDL.
Συνεχίζουμε να προσελκύουμε ανθρώπους που δεν έχει διαφορά γι αυτούς μεγάλη η Ελλάδα, η Τουρκία, η Τυνησία, η Αίγυπτος ή το Μαρόκο και η Κροατία που θεωρούνται ανταγωνιστικοί προορισμοί.
Μας επηρρεάζουν οι αριθμοί αφίξεων και θριαμβολογούμε για τα εκατομμύρια που έρχονται και όχι τι αφήνουν πίσω τους.
Το παράδειγμα στα Ιόνια νησιά το λέει καθαρά.
Η Κέρκυρα 1500000 τουρίστες η Ζάκυνθος 1000000 η Κεφαλονιά 500000.
Το κατα κεφαλήν εισόδημα από τον τουρισμό είναι μεγαλύτερο για τον Κεφαλονίτη από τον Κερκυραίο και τον Ζακυνθινό και ας έχουν 2 και 3 φορές περισσότερους τουρίθστες.
Προσελκύει ποιοτικό τουρίστα η Κεφαλονιά γιατί έχει αναβαθμισμένα καταλύματα και ας έχει λιγώτερα 5στερα All Inclusive
Έχει περισσότερες βίλες και μικρές αλλά πολυτελείς μονάδες και δουλεύουν ταυτόχρονα και οι ταβέρνες και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και σκάφη.Ταυτόχρονα η αγορά προσέχει αυτούς τους επισκέπτες, οι οποίοι επειδή περνούν καλά έρχονται και ξαναέρχονται φέρνουν και τους φίλους τους και γίνονται πλέον φίλοι από επισκέπτες.
Επειδή οι άνθρωποι αυτοί είναι ανώτερης εισοδηματικής τάξης, ψάχνουν το καλύτερο το οποίον και βρίσκουν,
Έχουν και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον πολιτισμό του τόπου, που δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα από άλλους προορισμούς. Αυτοί οι επισκέπτες μπορούν να εκτιμήσουν γιατί 500 γραμ. λάδι ελιάς που έχει ετικέττα BIO EXTRA VIRGIN OLIVE OIL και που αναγράφει τις πολυφαινόλες και ημ/νία λήξης, αξίζει να δώσει μέχρι και 15 euro, ενώ βρίσκει απλό λάδι στην ίδια ποσότητα με 3 euro.
To ίδιο θα κάνουν για το μέλι και το τυρί, το κρασί, αλλά και τόσες άλλες super-foods (ελιές, σταφίδες, σύκα, βότανα, ταχίνι, κρόκο, μαστίχα, γλυκά, κοσμήματα, χειροτεχνήματα κ.α).
Αυτή είναι η βοήθεια που χρειάζεται ο τοπικός παραγωγός. Η συνεργασία του μετα σημεία πώλησης τα στέκια του τουρίστα.
Προσοχή αυτός ο παραγωγός που έχει μεράκι την ποιότητα αυτού που παράγει, πολλές φορές είναι ανίδεος από μάρκετινγκ και τυποποίηση, ούτε σύγχρονους τρόπους προβολής γνωρίζει και το χειρότερο δεν γνωρίζει ότι δεν γνωρίζει.
Εδώ η βοήθεια του κράτους είναι αναγκαία και ουσιαστική. Να ενθαρρύνει και να επιδοτήσει ενώσεις των παραγωγών σε συν/μούς ΚΟΙΝΣΕΠ, ή άλλες ομάδες που θα διαμορφώνεται σταθερή ποιοτική παρουσία του προιόντος η οποία θα είναι αναγνωρίσιμη από τον καταναλωτή και θα του δίδεται και η δυνατότητα να το προμηθεύεται και στον τόπο του μέσω κάποιου e-shop.
Τέλος θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να αναδειχθούν πολιτιστικά μνημεία, παραδόσεις και έθιμα, πανηγύρια που να κυριαρχεί το παραδοσιακό στοιχείο και όχι ένας αχταρμάς λίγο απόλα ”Η coca cola πάει με όλα”
Τελευταίο άφησα τα εξειδικευμένα events σε περιόδους που η τουριστική κίνηση χρειάζεται ενίσχυση.
Ενδεικτικά αναφέρω = Αγώνες τοξοβολίας παραδοσιακού τόξου, Αγώνες βετεράνων αθλητών διάφορων σπορτ.. Παρατηρητήρια πουλιών, φώκειας, χελώνας. Φιλοτελικές εκθέσεις.Εκθέσεις έργων τέχνης, κ.λ.π.
Ακόμη θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν ντοκυμαντέρ, ταινείες video sine κ.α.
Ειδικά για την Κεφαλονιά να προστεθεί και να αιτηθεί επίσημα να χαρακτηρισθεί ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΝΗΣΙ οι αρμόδιοι γνωρίζουν χιλιάδες λόγους που αξίζει αυτόν τον τίτλο.
* Πρόεδρος Αγροτουρισμού Ιονίου