Να προσπαθείς να μάθεις γράμματα σε συνθήκες Παραγκούπολης

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η προβληματικότητα της σχολικής στέγης στο νησί μας βοά. Στα δύο κύρια αστικά μας συγκροτήματα, στο Αργοστόλι και στο Ληξούρι, η δυσχερής μαθητική καθημερινότητα στις εκπαιδευτικές φαβέλες συνεχίζεται για χρόνια ενώ οι πραγματικές ανάγκες σε πολιτισμένες κτιριακές υποδομές βρίσκονται τερατωδώς εκτός ισορροπίας σε σχέση με τον ανύπαρκτο σχεδιασμό του Δήμου. Χρόνο με το χρόνο, καθώς το κτιριολογικό όραμα του κ. Δήμαρχου πραγματώνεται, η εκπαιδευτική μας παραγκούπολη διογκώνεται με την τοποθέτηση νέων containers σε διάφορες σχολικές μονάδες όπως, μεταξύ άλλων στο Ειδικό Σχολείο των Περατάτων, στο σχολείο των Μεσοβουνίων και αλλού.

Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι έχουμε γίνει πλέον «μάστορες» στις «πρόχειρες κατασκευές», έχουμε αποκτήσει ειδικότητα στην κατασκευή «παραπηγμάτων». Γι’ αυτό άλλωστε πέρυσι επιχειρήθηκε η αναβίωση της «Παράγκας του Καραγκιόζη» κατά το στήσιμο της Δημοτικής καντίνας στην παραλία του Μύρτου. Ήταν άραγε μια γεύση από «τα προσεχώς» που θα δούμε και σε άλλες παραλίες του νησιού μας;

«Αχ Στέλιο ήρθες; Δεν σε πρόσεξα»!

Μπροστά σε αυτό το αίσχος, ο κύριος Δήμαρχος εμφανίζεται δροσερός και καθησυχαστικός κάθε φορά που η εκπαιδευτική κοινότητα και οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων ξεσηκώνονται. Σύμφωνα με τον κύριο Δήμαρχο όλα είναι υπό έλεγχο, όλα βρίσκονται σε διαδικασία επίλυσης. Οι μελέτες επισκευής των σεισμόπληκτων σχολείων προχωράνε, οι αδειοδοτήσεις προχωράνε, λεφτά υπάρχουν, το νέο σχολικό συγκρότημα στον Άγιο Αντώνιο Ληξουρίου σε λίγο θα είναι έτοιμο, η δωρεά «Μαρινάκη» μας περιμένει ασφαλής σε κάποια τραπεζική θυρίδα της πρωτεύουσας. Και τα χρόνια περνάνε …και «η βρόχα έπεφτε straight through» και «ζήσανε αυτοί καλά και ‘μεις καλύτερα».

Εδώ ταιριάζει γάντι το «τρία πουλάκια κάθονταν…» από την ταινία «Μια τρελή, τρελή οικογένεια», που συνήθιζε να λέει ο αείμνηστος Διονύσης Παπαγιαννόπουλος στην Πασταφλώρα, η οποία εβρισκόμενη μονίμως «στον κόσμο της» παρατηρούσε πάντα ετεροχρονισμένα την άφιξη του Παπαγιανόπουλου λέγοντας την αμίμητη ατάκα: «Αχ Στέλιο ήρθες; Δεν σε πρόσεξα».

Η Εκτακτη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

Είναι αυτονόητο ότι ο ρόλος του σχολείου δεν μπορεί να πραγματωθεί με επιτυχία υπό συνθήκες μόνιμης έλλειψης βασικών υποδομών. Από την άλλη μεριά, το ζήτημα της οργάνωσης της σχολικής στέγης είναι πράγματι χαμηλά στην τοπική πολιτική ατζέντα.

Στις 13-12-2017, η έκτακτη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Γονέων του 2ου Γυμνασίου Αργοστολίου, που έλαβε χώρα στο αμφιθέατρο του ΤΕΙ και συμμετείχαν 200 άτομα, εξέδωσε μια εξαιρετικά σοβαρή ανακοίνωση αιτιολογώντας γιατί δεν πρέπει να επαναλειτουργήσει το παλαιό κτίριο του 2ου και 3ου Γυμνασίου Αργοστολίου ως σχολείο, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι είναι ένα κτίριο κυριολεκτικά του περασμένου αιώνα (σχέδια του 1957 εφαρμοσθέντα στο χώρο του προσεισμικού Κοργιαλενείου Γυμνασίου Θηλέων), το οποίο θυμίζει φυλακή παρά σχολείο και με αυτήν την έννοια είναι αντιπαιδαγωγικό. Ο Σύλλογος Γονέων, επισήμανε δε ότι η όποια επισκευή -ενίσχυση του σεισμόπληκτου κτίσματος που έχει εγκριθεί από τον Τομέα Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων (ΤΑΣ) δεν δύναται να θεραπεύσει τις απαράδεκτες συνθήκες ασφαλείας και την εξόχως προβληματική κατάσταση που υπάρχει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Στο αίτημα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων για την κατασκευή ενός νέου σχολείου, ο κύριος Δήμαρχος, από το πολυτελές κρησφύγετό του στην οδό Παναγή Βαλλιάνου, έδωσε εντολή σε επιστημονικό του συνεργάτη να απαντήσει ότι τα προς επισκευή σχολεία (2ο Γυμνάσιο και 4ο Δημοτικό) θα είναι ασφαλή και θα λειτουργήσουν. Κατά συνέπεια δεν χρειάζεται νέο σχολείο. Το μόνο που άφησε ανοιχτό είναι να λειτουργήσουν με λιγότερους μαθητές για να αποσυμφορηθεί κάπως η κατάσταση από την έλλειψη ζωτικού χώρου. Ο ίδιος ο κύριος Δήμαρχος, δεν θεώρησε σημαντικό να μελετήσει τη πρόταση του Συλλόγου Γονέων, να τους καλέσει σε μια συζήτηση, να κουβεντιάσει το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για νέο σχολείο με τους ίδιους τους γονείς και τους καθηγητές. Τέτοια απαξίωση!

Κύριε Δήμαρχε, πολύ εύκολα μπορεί ο άνθρωπος να αποκτήσει «πετριά». Δυο κομπλιμέντα, δύο κολακείες και μερικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο αρκούν καμιά φορά για να χάσουμε τη θέα των προσωπικών μας συνόρων. Πόσο μάλλον όταν ένα ολόκληρο, αδρά αμειβόμενο επιτελείο σε λιβανίζει από το πρωί έως το βράδυ.

Το Οικοδομικό Τετράγωνο υπ’ αριθ. 257 και η SPA(ΣΠΑ) RESORT

Το οικοδομικό τετράγωνο 257 του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης του Αργοστολίου, στο οποίο έχει κτιστεί το «ΞΕΝΙΑ» είναι σήμερα στην ιδιοκτησία της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ (ΕΤΑΔ Α.Ε.). Από την 25.10.2016, η ΕΤΑΔ ΑΕ απορροφήθηκε και αποτελεί 100% θυγατρική της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΑΕ, που δεν ανήκει στο δημόσιο τομέα. Το συγκεκριμένο Ο.Τ. έχει μέγεθος 13,1 στρέμματα (!!!) και ως προς τις επιτρεπόμενες χρήσεις του, στο μεγαλύτερο μέρος επιτρέπεται η Τουριστική Χρήση (προφανώς λόγω ΞΕΝΙΑ και αναγκών μελλοντικής επέκτασης) και μόνο σε ένα μικρό τμήμα του, επί των οδών Δελλαδέτσιμα και Υπατίας Δεστούνη, προβλέπεται η χωροθέτηση Νηπιαγωγείου και Παιδικού Σταθμού. Ο χώρος του «ΞΕΝΙΑ» σήμερα διαχειρίζεται προσωρινά από το Δήμο Κεφαλονιάς, καθώς του έχει παραχωρηθεί με χρησιδάνειο από την ΕΤΑΔ ΑΕ για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιούργησε ο σεισμός, στο αδόμητο τμήμα του Ο.Τ. στήθηκε η περίφημη πλέον ΣΠΑ (Σχολική Παραγκούπολη Αργοστολίου) ή αλλιώς ARGOSTOLI SPA RESORT.

Αυτές τις λίγες πληροφορίες που μεταφέρω με επιφύλαξη, κατάφερα να εκμαιεύσω καθώς στο Δήμο υπάρχουν «στόματα κλειστά» (δεν είδα, δεν ξέρω, δεν άκουσα) και άρα για να μάθεις περισσότερα για το χρησιδάνειο θα πρέπει να διαθέτεις ικανότητες Ανατολικογερμανού πράκτορα της «Στάζι».

Τροποποίηση της Χρήσης του Ο.Τ.

Το μέγεθος του οικοπέδου στο οποίο χτίστηκε πρόσφατα το σχολικό συγκρότημα στο Φαραώ είναι περίπου 10 στρέμματα. Εδώ, στο χώρο του «ΞΕΝΙΑ» υπάρχει ένα Ο.Τ με μέγεθος 13,1 στρέμματα!! Δεν βρίσκεις εύκολα 13 στρέμματα ελεύθερα σε μια περιοχή «φιλέτο» στο Αργοστόλι. Αντί λοιπόν κύριε Δήμαρχε να κάθεσαι με σταυρωμένα χέρια, θα έπρεπε να προχωρήσεις σε Τοπική Τροποποίηση της Χρήσης ολόκληρου του οικοδομικού τετραγώνου και να χαρακτηρίσεις το Ο.Τ ως χώρο «Εκπαίδευσης» για να αποκλειστεί στο μέλλον η ιδιωτικοποίηση και η τουριστική αξιοποίηση του οικοπέδου. Αλήθεια, όταν η χρήση του οικοδομικού τετραγώνου προβλέπει μόνο την ανέγερση σχολείων, τι θα το κάνει το οικόπεδο η ΕΤΑΔ ΑΕ; Θα το πουλήσει; Ποιος θα το αγοράσει; Όσο όμως η χρήση είναι τουριστική, το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Ο.Τ θα είναι υπό αίρεση.

Έχεις λοιπόν στα χέρια σου Δήμαρχε το όπλο της τροποποίησης του σχεδίου πόλης και πρέπει να το χρησιμοποιήσεις. Στη συνέχεια χρειάζεται να γίνει ένα πρότυπο Master Plan ανάπτυξης του χώρου, να χωροθετηθούν νέα σχολικά κτίρια, καθώς και υπαίθριο θέατρο για σχολικές παραστάσεις το οποίο θα μπορεί με αξιοπρέπεια να χρησιμοποιεί τη θερινή σεζόν η ΚΕΔΗΚΕ για τις εκδηλώσεις της. Στο νέο πρότυπο σχολικό συγκρότημα πρέπει να ενσωματωθεί και το διατηρητέο κτίριο του «ΞΕΝΙΑ» το οποίο μετά τις αναγκαίες επισκευές μπορεί να φιλοξενήσει χώρους εργαστηρίων και εκδηλώσεων για τους μαθητές, γυμναστήριο με όργανα για το μάθημα της γυμναστικής και πολλά άλλα.

Τα Παλαιά Σχολεία

Σε ότι αφορά στα προς επισκευή κτίρια του 4ου Δημοτικού Σχολείου και του 2ου Γυμνασίου, αυτά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για να στεγάσουν τις υπηρεσίες του Δήμου που σήμερα βρίσκονται στο «ΞΕΝΙΑ» ή σε ενοίκιο (π.χ. μεταστέγαση της Τεχνικής Υπηρεσίας αλλά και της ΔΕΥΑΚ από τη Λεωφ. Βεργωτή κλπ). Τέλος, μιας και ο κύριος Δήμαρχος δεν δείχνει διατεθειμένος να το «κουνήσει», από την οδό Παν. Βαλλιάνου για να γίνει το Κτίριο της Τράπεζας της Ελλάδος Πινακοθήκη, θα μπορούσαν να μεταστεγαστούν οι υπηρεσίες από το παλαιό Δημαρχείο Αργοστολίου στα επισκευασμένα κτίρια των δύο σχολείων (2ο Γυμνάσιο και 4ο Δημοτικό) και το πρώην Δημαρχείο Αργοστολίου να γίνει Πινακοθήκη ή Μουσείο Φυσικής Ιστορίας ή κάτι άλλο που θα προκαλέσει ροές ανθρώπων, γιατί στο τέλος η Κεντρική Πλατεία θα ερημώσει.

Μήπως τελικά ήξεραν κάτι (;;) οι πρώην Δήμαρχοι Αργοστολίου, που ενώ η μελέτη ανάπλασης έγινε επί της θητείας τους, ήταν επιφυλακτικοί να την παραλάβουν αλλά προσπαθούσαν πρώτα να βρουν χώρο για μια Πινακοθήκη, να δουν αν θα φτιάξουν το Πολιτιστικό Κέντρο που προέβλεπε το Σχέδιο Πόλης στο πάνω μέρος της Πλατείας, να εξασφαλίσουν νέους χώρους στάθμευσης κοντά στην Πλατεία, να δουν πως θα αντιμετωπίσουν τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις του έργου…; Μήπως;

Όμως, κ. Δήμαρχε, ακόμη και αν δεν συμφωνείς με καμία από τις παραπάνω προτάσεις, θα πρέπει να βρεις μια άλλη, δική σου λύση στα προβλήματα της σχολικής στέγης, τα οποία δεν είναι αποκύημα της φαντασίας του συγγραφέα του παρόντος άρθρου, αλλά αιτήματα των δημοτών σου. Δεν μπορεί το διανοητικό κεφάλαιο του νησιού να προσπαθεί να μάθει γράμματα σε συνθήκες παραγκούπολης.

*Μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης

Δημοτικός Σύμβουλος με την Ανεξάρτητη Ενωμένη Κεφαλονιά.

Υ.Γ Είναι σίγουρο ότι το Αργοστόλι έχει πολλές κρυμμένες δυνατότητες και μυστικά!! Καλή διάθεση να υπάρχει! Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον ότι το εγκεκριμένο Σχέδιο Πόλης, στη συνέχεια της οδού Ριζοσπαστών στο Ο.Τ 258 (είναι ο χώρος με το περίπτερο μπροστά από το ΞΕΝΙΑ) που γειτνιάζει με το Ο.Τ 257, προβλέπει ενιαίο Κοινόχρηστο Χώρο – Πάρκο μεγέθους 4,5 στρεμμάτων (!!), που όμως σήμερα έχει γίνει δρόμος – αλάνα (!!) και έχει στρωθεί με άσφαλτο ενώ έχει απομείνει μόνο μια τριγωνική νησίδα πάρκου μόλις 500 τετραγωνικών μέτρων! Γιατί να μην δώσουμε και αυτά τα 4,5 στρέμματα ως Πάρκο του Νέου Σχολικού Συγκροτήματος να φτάσουμε στα 18 στρέμματα συνολικά; Δεν το αξίζουν τα παιδιά μας; Έτσι και αλλιώς, παράνομα έχει γίνει το Πάρκο δρόμος (εκτός και αν έχει γίνει τροποποίηση Σχεδίου που πολύ αμφιβάλλω).

Αχ, αυτό το δύσμοιρο το Σχέδιο Πόλης. Οποιος το ακουμπήσει, καίγεται!