Με αφορμή την συμπηρωση30 χρόνων από την ίδρυση του δικτύου ‘Πόλεις ελεύθερες από αυτοκίνητα’ (car free cities) και 25 χρόνων από την καθιέρωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας χωρίς αυτοκίνητο (22 Σεπτεμβρίου) με την Διακήρυξη της Κοπεγχάγης (17-5-1999) που αποτελεί την κορύφωση της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας (European Mobility Week) το ΙΚΙ, όπως κάθε χρόνο ενώνει τη φωνή του με τις κορυφαίες οργανώσεις της χώρας για μια πολιτισμένη αστική κινητικότητα. Δυστυχώς, η φωνή του είναι φωνή βοώντος εν τη ερήμω της απάθειας, της αδιαφορίας και της αδράνειας. Όπως και των αντίστοιχων φορέων σε εθνικό επίπεδο.
Το ΙΚΙ είναι ένας κοινωνικός φορέας που δεν έχει σκοπιμότητες ούτε συμφέροντα, ώστε να σιωπά μπροστά στην γενικευμένη καθημερινή υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και της συνολικής δημόσιας υγείας, από την έλλειψη ρύθμισης των μετακινήσεων στις πόλεις των νησιών μας. Είναι ό μόνος τοπικός φορέας, που πρωτοστατεί σε θέματα δομημένου περιβάλλοντος που έχουν σημαντική επίδραση στις ανθρώπινες δραστηριότητες.
Ωστόσο, το ΙΚΙ, δεν έχει τη διοικητική αρμοδιότητα και δυνατότητα να οργανώσει εκδηλώσεις ανάλογες με τη σπουδαιότητα τους γεγονότος. Θυμίζει όμως πάντοτε στην τοπική αυτοδιοίκηση το χρέος της και απέναντι στους πολίτες, ώστε να γίνει εφικτή μια στοιχειώδης κινητοποίηση για τον εορτασμό της διεθνούς ημέρας χωρίς αυτοκίνητο.
Για παράδειγμα, στο Αργοστόλι, θα μπορούσε ο Δήμος, σε συνεργασία με την Αστυνομία, να κλείσει για τα πάσης φύσεως μηχανοκίνητα οχήματα, την παραλιακή λεωφόρο Α. Τρίτση από Δεβοσέτου μέχρι Λιμεναρχείο και ολόκληρη την Σιτεμπόρων, ώστε να δουν και να ζήσουν οι πολίτες, για μια έστω ημέρα, μια διαφορετική εικόνα της πόλης τους, στον κεντρικό πυρήνα της.
Η Ευρωπαϊκή εβδομάδα κινητικότητας είναι μια πολύτιμη ευκαιρία για να ευαισθητοποιούν οι πολίτες για το καυτό ζήτημα στης μετακίνησης ανθρώπων και μεταφοράς αγαθών στην πόλη. Αν η τοπική αυτοδιοίκηση ξεπερνούσε το ταμπού του πολιτικού κόστους θα μπορούσαν να βελτιωθούν πολλά κακώς κείμενα.
Το Αργοστόλι και το Ληξούρι θα μπορούσαν να συμμετέχουν στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται την εβδομάδα αυτή, μαζί με τις άλλες 2000 περίπου ευρωπαϊκές πόλεις (μεταξύ των οποίων και ελληνικές) από 43 ευρωπαϊκές χώρες. Θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρότυπα βιώσιμης κινητικότητας μέσα από πολεοδομικές παρεμβάσεις και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο πλαίσιο της φιλοσοφίας που διέπει τις πόλεις του δικτύου car free cities.
Ελπίζουμε και ευχόμαστε, οι τοπικές αρχές των πόλεων και κωμοπόλεων των νησιών μας να υιοθετήσουν την πολιτική που ακολουθείται σε πολλές επαρχιακές πόλεις, στο θέμα των αστικών μετακινήσεων. Θα προστατεύσουν το περιβάλλον, θα προάγουν τη δημόσια υγεία και θα ωφελήσουν συνολικά τις πόλεις και τους πολίτες τους.