Τίτλοι τέλους για το «Ναυάγιο» Ζακύνθου

Έφτασε το τέλος για τον “Παναγιώτη”… Όπως φαίνεται και από πρόσφατες φωτογραφίες από την παραλία του Ναυαγίου, τα τεράστια κύματα «καταπίνουν» το κουφάρι, με αποτέλεσμα να αναρωτιόμαστε, για μία ακόμα φορά, πόσο θα αντέξει…

Τους τελευταίους μήνες η “ΗΜΕΡΑ” έχει δημοσιεύσει δεκάδες άρθρα για την τραγική κατάσταση που επικρατεί και για τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν, από κάθε μεταβολή της παραλίας και του κουφαριού, στο τουριστικό προϊόν.

Οι τοπικές αρχές κωφεύουν και κανείς δεν δείχνει την απαραίτητη ευαισθησία για να βρεθεί μία λύση για τη συντήρηση του πλοίου.

Τους τελευταίους χειμώνες το πρόβλημα οξύνεται και παρόλο που οι Ζακυνθινοί αναθάρρησαν όταν έμαθαν ότι συγκροτείται η Επιτροπή που θα χειριστεί φλέγοντα ζητήματα και θα προωθήσει τα αναγκαία έργα στην περιοχή για την ασφάλεια των επισκεπτών, τη συντήρηση του πλοίου και πολλά άλλα ακόμα, όσο περνούν οι μήνες, βλέπουν ότι τα σχέδια πάλι θα ναυαγήσουν… στο Ναυάγιο…

Υπενθυμίζουμε ότι με τον νέο νόμο που ψηφίστηκε στα τέλη του 2023 από τη Βουλή :α) απογορεύεται η πρόσβαση στην παραλία του Ναυαγίου, β) καταργήθηκε η Επιτροπή και γ) τα μέτρα φύλαξης θα ληφθούν ξανά από την ΠΙΝ στην περιοχή για την ασφάλεια των επισκεπτών.

Ένα εκατομμύριο ευρώ από το ΥΠ.ΕΣ. για λήψη μέτρων ασφάλειας στο πλάτωμα

Στον απολογισμό της η πρώην Αντιπεριφερειάρχης Ζακύνθου Κατερίνα Μοθωναίου ανακοίνωσε ότι εγκρίθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών κονδύλι ύψους ενός εκατ. ευρώ για να ληφθούν μέτρα για την ασφάλεια των επισκεπτών (περίφραξη, διαδρόμους) στο πάνω μέρος του Ναυαγίου. “Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσω ότι εγκρίθηκε το ποσό του ενός εκατομμυρίου ευρώ, με καινούργιο τεχνικό δελτίο, διότι άλλαξε όλη διαδικασία, και θα είναι στα χέρια της επόμενης περιφερειακής αρχής, ώστε να δει πως πρέπει και πως θέλει σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες να μελετήσει και να κάνει ασφαλή την πρόσβαση στο πάνω μέρος του Ναυαγίου (για εκεί προορίζονται τα χρήματα αυτά), να φτιαχτεί το τοιχίο, οι διάδρομοι και γενικότερα, να δημιουργηθεί ένας ασφαλής χώρος πρόσβασης. Το κονδύλι εγκρίθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από το υπουργείο Εσωτερικών”, είχε δηλώσει για το θέμα.

Η συντήρηση

Η συντήρηση του πλοίου για να προχωρήσει, θα πρέπει πρώτα να γίνει μελέτη, να βρεθεί η χρηματοδότηση και να βρεθεί ο ανάδοχος του έργου… Και αυτό σημαίνει ότι έργα μάλλον δεν πρόκειται να ξεκινήσουν ούτε σε δύο χρόνια…

Ο πρώην υπουργός Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας είχε επισημάνει ότι αναμένεται να γίνουν έργα με fast track διαδικασίες… Συγκεκριμένα, στις 10/02/2022, το υπουργείο είχε εκδώσει την παρακάτω ανακοίνωση μετά την συνάντηση του κ. Κικίλια με τα μέλη της Επιτροπής Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυαγίου «Το Ναυάγιο Ζακύνθου είναι ο δεύτερος πιο φωτογραφημένος προορισμός στην Ελλάδα. Χρέος μας, Πολιτείας και τοπικών φορέων, είναι η διασφάλιση της πρόσβασης στην περιοχή, με γνώμονα την ασφάλεια κατοίκων και επισκεπτών, ώστε να γίνει το Ναυάγιο βιώσιμο τουριστικό προϊόν πολύ υψηλής ποιότητας», επισήμανε ο Υπουργός Τουρισμού, προσθέτοντας ότι η Επιτροπή θα ξεπεράσει τη γραφειοκρατία και θα αποφασίσει για τα απαραίτητα έργα με fast–track διαδικασίες, λαμβάνοντας ταυτόχρονα κάθε αναγκαία πρόνοια για την τήρηση της νομιμότητας και την προστασία του περιβάλλοντος».

Έκτοτε δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Τι άλλαξε; Τι βελτιώθηκε; Τι να περιμένουμε να γίνει μέσα σε λίγους μήνες που θα ξεκινήσει η σεζόν;;;

Το δώρο που μας έκανε η φύση… και στάθηκε η αφορμή το νησί μας αυτή τη στιγμή να είναι από τα πλέον αναγνωρίσιμα παγκοσμίως λόγω αυτού του αξιοθέατου, εξαφανίζεται μέρα με τη μέρα, χρόνο με το χρόνο!

Τώρα ποιος θα ασχοληθεί με τον «Παναγιώτη»;;;

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν την περασμένη Κυριακή στο “imerazante.gr” από την παραλία του Ναυαγίου, στις οποίες φαίνονται τεράστια κύματα να «καταπίνουν» το κουφάρι, μας έκαναν να αναρωτηθούμε ξανά… για πόσο θα αντέξει… ο “Παναγιώτης”… Δεν ήταν λίγοι και οι χρήστες του διαδικτύου που σχολίασαν ότι ήρθε το τέλος του Ναυαγίου…

Τα παράπονα που έγιναν στην World Travel Market για τον τρόπο με τον οποίο “λειτούργησε” πέρυσι το καλοκαίρι το αξιοθέατο ήταν πάρα πολλά και οι τουριστικοί πράκτορες ζητούν ενημέρωση για το τι θα ισχύσει το 2024. Άλλοι συμπολίτες μας φάνηκε πως βολεύτηκαν με τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν οι επισκέψεις δια θαλάσσης (η απόσταση και η μη αποβίβαση των επισκεπτών στην παραλία, τους έκανε να νιώθουν ασφάλεια), άλλοι δυσαρεστήθηκαν γιατί μειώθηκαν τα έσοδά τους από τις εκδρομές, ενώ άλλοι θεώρησαν ότι τα μέτρα που λήφθηκαν από το πλάτωμα ήταν ανεπαρκή.

H πρόσφατη κακοκαιρία “έκοψε στη μέση” τον Παναγιώτη

Από την πλευρά του, ο Διονύσης Γιατράς, πρόεδρος της Κοινοπραξίας Πλοίων Πόρτο Βρώμη- Μαριές, οποίος μας έστειλε τις πρόσφατες φωτογραφίες από την παραλία (μετά την κακοκαιρία), σημείωσε: “Αυτή η “επίθεση” που δέχθηκε το Ναυάγιο ήταν η χειρότερη των τελευταίων ετών με αποτέλεσμα να εξαφανιστούν τα 2/5 του καραβιού. Έχει μείνει ένα κομμάτι από την πλώρη και ένα κομμάτι από την πρύμνη του σκάφους. Αυτό που με στεναχωρεί είναι ότι γνωρίζαμε ότι οι καιρικές συνθήκες θα εξαφανίσουν το δώρο που μας έκανε η τύχη και δεν κάναμε την παραμικρή προσπάθεια να το προστάτεψουμε. Ίσως αν είχε γίνει κάτι, να λέγαμε ότι προσπαθήσαμε, αλλά δυστυχώς δεν έγινε τόσα χρόνια η παραμικρή προσπάθεια. Όσο και αν φωνάζαμε ότι θα εξαφανιστεί, δεν μας άκουσε κανείς. Δυστυχώς δεν νομίζω ότι υπάρχει επιστροφή. Θα κυκλοφορήσουν αυτές οι φωτογραφίες με τα 3/5 του καραβιού, στην επόμενη θαλασσοταραχή θα λιγοστέψει και ίσως μέχρι το καλοκαίρι να μην υπάρχει κάποιο σίδερο για να δείξουμε ότι εκεί ήταν το Ναυάγιο.Το πρόβλημα είναι ότι έχει μικρύνει πάρα πολύ η απόσταση της παραλίας από εκεί που σταματούσε το νερό έως το πλοίο, με αποτέλεσμα τα κύματα να το χτυπάνε με πιο πολλή δύναμη και με τα χρόνια που έχει αλλοιωθεί η δύναμη του σίδερου καταστρέφεται γρήγορα. Το μεγάλο πρόβλημα για όλο το νησί είναι ο «Παναγιώτης». Είμαι τόσο στεναχωρημένος που δεν θέλω να στείλω μήνυμα προς τις αρχές. Το μήνυμα που προσπάθησα να στείλω δεν έφτασε ποτέ”.

Ο Κώστας Ακτύπης, μέλος του Συλλόγου ιδιοκτητών σκαφών – ημερόπλοιων Βόρειας Ζακύνθου, δήλωσε: “Κατά λάθος… η Ζάκυνθος έγινε διάσημη απ’ ότι φάνηκε, διότι δεν ήμασταν ικανοί όλοι οι Ζακυνθινοί να κρατήσουμε αυτό το δώρο που μας δόθηκε. Καλώς ή κακώς η Ζάκυνθος έγινε διάσημη σαν τουριστικός προορισμός λόγω του Ναυαγίου (σε ένα μεγάλο βαθμό γιατί δεν θέλω να μηδενίσω και τα άλλα). Αλλά κατά 50% έπαιξε ρόλο το Ναυάγιο. Είναι σε μια τραγική κατάσταση έχει κοπεί στη μέση και είναι θέμα χρόνου με τις κακοκαιρίες να το τραβήξει μέσα τώρα, διότι όλο το βάρος έχει φύγει. Αν κάνει δέκα κακοκαιρίες από 10 μποφόρ το έχει πάρει μέσα το πλοίο. Θεωρώ ότι εμείς φταίμε, οι Ζακυνθινοί, οι τουριστικοί πράκτορες, οι ξενοδόχοι και όλοι οι πλοιοκτήτες που δεν ασχολήθηκαν.Φταίμε εμείς που δεν ασχοληθήκαμε και το παρατήσαμε στη μοίρα του. Μας δόθηκε ένα δώρο από τον Θεό το 1980 και δεν αξιοποιήθηκε. Δεν εκμεταλλευτήκαμε την ευκαιρία και περιμέναμε τρίτους… Δεν θα ασχοληθεί κανείς. Το Υπουργείο δεν ενδιαφέρεται γαι τη Ζάκυνθο”.

Οι φθορές και οι συνέπειες

Υπενθυμίζουμε ότι στις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) Ευθύμης Λέκκας, μίλησε για την παρακολούθηση της περιοχής και για αλλαγές. “Το Ναυάγιο υφίσταται την “κόπωση” από τα καιρικά φαινόμενα, το πλοίο, δηλαδή, και από όλους τους άλλους παράγοντες. Έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις για το πώς μπορεί να προστατευθεί σαν μνημείο. Δεν είναι της στιγμής να τις αναπτύξουμε. Πρέπει να δούμε συνολικά τη διαχείριση της περιοχής του Ναυαγίου και μετά να πούμε οτιδήποτε. Τον Οκτώβρη είδα ξανά την περιοχή. Για το πλοίο, δεν είμαι ο ειδικός να πω πόσο θα αντέξει, αλλά είναι σαφές ότι μέσα στην επόμενη πενταετία με δεκαετία αν τυχόν συνεχιστούν όλα αυτά δεν θα υπάρχει με τη μορφή που έχει σήμερα. Βέβαια διατυπώθηκαν απόψεις ένθεν και ένθεν, όπως το να βάλουμε ένα άλλο πλοίο κλπ. Υπάρχουν και αυτές οι προτάσεις ή να επισκευαστεί το παλιό για να διατηρηθεί το αξιοθέατο. Είναι πράγματα που πρέπει να συζητηθούν, αλλά πρώτα πρέπει να μπει το πλαίσιο που εμείς λειτουργούμε για το Ναυάγιο. Υπάρχει μια επιβάρυνση αρκετά μεγάλη. Κάθε γεωδυναμικό γεγονός και κάθε υδρομετεωρολογικό γεγονός, αν πιάσει ένας δυνατός άνεμος, μια βροχόπτωση κλπ, επηρεάζουν και την ευστάθεια των πρανών. Για αυτό λέμε πάντα ότι χρειάζεται παρακολούθηση”.

Συνεχή δημοσιεύματα και αποτέλεσμα μηδέν

Τα προβλήματα συνολικά είναι τεράστια και δυσεπίλυτα και το μόνο σίγουρο είναι ότι πρέπει να ληφθούν άλλα μέτρα αποτελεσματικότερα. Οι νέες αρχές ανέλαβαν τα καθήκοντά τους και η τοπική κοινωνία – μετά και το τελευταίο νομοσχέδιο με την κατάργηση της επιτροπής, τις ρυθμίσεις για την επισκεψιμότητα κλπ – περιμένει να παρθούν οι κατάλληλες αποφάσεις. Αν δεν πάρουν το θέμα σοβαρά όλοι, σε λίγα χρόνια είναι πιθανόν να μην υπάρχει ‘Παναγιώτης” και μετά τι θα κάνει η Ζάκυνθος, χωρίς το Ναυάγιο;