Σημαντική αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα παρατηρείται τους καλοκαιρινούς μήνες, τόσο λόγο του κακού οδικού δικτύου όσο και του μεγάλου αριθμού των τουριστών που καταφθάνουν στη χώρα μας.
Αυτό ξεκαθάρισε ο Πρόεδρος της Οδικής Ομοσπονδίας Ελλάδος Ευάγγελος Ματσούκης με συνέντευξη του στη ValueNews.gr και τη δημοσιογράφο Γεωργία Ζιαγάκη.
Επισημαίνει μεταξύ άλλων την επιτακτική ανάγκη δημιουργίας ενός Υφυπουργείου Οδικής Ασφαλείας που θα καταγράφει συστηματικά όλα τα θανατηφόρα ατυχήματα που έχουμε πλέον καθημερινώς και θα προσπαθεί να επέμβει σημειακά με έργα και παρεμβάσεις.
Ειδικότερα:
Αύξηση 10,3% στα τροχαία δυστυχήματα τον Μάιο – Μείωση των θανατηφόρων
« Πράγματι, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, υπάρχει μια αύξηση της τάξεως του 10,3% στα τροχαία ατυχήματα στη χώρα για τον Μάιο του 2024, συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2023. Τα θανατηφόρα ατυχήματα σημειώνουν μια μικρή μείωση, όμως η στατιστική δεν απεικονίζει την πραγματικότητα, δίνει μόνο γενικές πληροφορίες και δεν αναλύει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ένα κλασικό παράδειγμα είναι το μεγάλο τροχαίο δυστύχημα που έγινε προ λίγων ημερών στον Εθνικό δρόμο Πύργου-Κυπαρισσίας. Είχαμε συνολικά 4 νεκρούς και 5 σοβαρούς τραυματίες. Στο συγκεκριμένο σημείο, δηλαδή στη στροφή της Ελαίας, σε ένα μήκος 2 χιλιομέτρων υπάρχουν τουλάχιστον 4 προσκυνητάρια, πράγμα που σημαίνει πως σε αυτό το σημείο έχουν προκληθεί κι άλλα θανατηφόρα ατυχήματα. Αυτό φέρνει στο προσκήνιο το μεγάλο πρόβλημα των επαρχιακών δρόμων της χώρας».
Αυξημένη επικινδυνότητα στις επαρχιακές οδούς
« Η αλήθεια είναι πως το κεντρικό οδικό δίκτυο είναι σε αρκετά καλή κατάσταση, όμως υπάρχουν επαρχιακοί δρόμοι, οι οποίοι το καλοκαίρι λόγω του υψηλού συνωστισμού που δημιουργούν και οι τουρίστες, δυσκολεύοντας κι άλλο την κατάσταση. Σε κάποιους από αυτούς τους δρόμους δεν έχει γίνει καμία συντήρηση, καμία επίβλεψη τα τελευταία πολλά χρόνια, κάνοντας αυτούς τους δρόμους εξαιρετικά επικίνδυνους. Η κατάσταση βλέπουμε να επιδεινώνεται κυρίως στους επαρχιακούς οδούς της Ηπειρωτικής Ελλάδας αλλά και των νησιών. Φτάνουν λοιπόν τουρίστες, οι οποίοι πολλές φορές δεν ξέρουν τους δρόμους ή ακόμη και Έλληνες του εξωτερικού, όπως και στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπου η άτυχη νεκρή είχε έρθει από τη Μεγάλη Βρετανία.
Επομένως, σαν Οδική Ομοσπονδία επισημαίνουμε την ανάγκη να ασχοληθεί επιτέλους το κράτος με αυτά τα δίκτυα. Είτε αυτό σημαίνει να πυκνώσει τη σήμανση, είτε να βελτιώσει τα σκοτεινά σημεία με έναν έξτρα φωτισμό, προκειμένου να καταλαβαίνουν όλοι την επικινδυνότητα. Ο συγκεκριμένος δρόμος είναι μια λωρίδα κάθοδο και μια άνοδο, από τον οποίο διέρχονται πολλά φορτηγά, κυρίως αγροτικής χρήσης. Θίγουμε λοιπόν ένα πολύ σημαντικό θέμα, αυτό των επαρχιακών οδών και καλούμε τους αρμόδιους φορείς (Υπουργείο Μεταφορών, Περιφέρειες και Δήμοι) να ασχοληθούν με το θέμα.
Σε ό,τι αφορά τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα των τουριστών θα πρέπει αρχικά να γίνονται σωστά οι έλεγχοι για το δίπλωμα οδήγησης κτλπ, όμως χρειάζεται και μια σωστή ενημέρωση ως προς το οδικό μας δίκτυο και πως λειτουργεί. Ειδικότερα στα νησιά, παρατηρούμε πως είναι καθόλου ενημερωμένοι οι τουρίστες για τους δρόμους».
Πρόταση για δημιουργία Υφυπουργείου Οδικής Ασφάλειας
« Επαναφέρουμε στο προσκήνιο την πρόταση μας πως όλα τα θέματα των τροχαίων δυστυχημάτων, τα οποία αυξάνονται συνεχώς, πρέπει να αντιμετωπιστούν κεντρικά. Θα μπορούσε να δημιουργηθεί Υφυπουργείο Οδικής Ασφάλειας ή έστω ένα παρατηρητήριο οδικής ασφάλειας που να καταγράφει συστηματικά όλα τα θανατηφόρα ατυχήματα που έχουμε πλέον καθημερινώς και να προσπαθεί να επέμβει σημειακά με έργα και παρεμβάσεις. Όχι μόνο στατιστική, όχι μόνο προγράμματα ερευνητικά, όχι μόνο μεγαλεπήβολα πενταετή προγράμματα, τα οποία κατά το παρελθόν δεν έχει εφαρμοστεί κανένα. ‘Έχουμε απευθυνθεί στο αρμόδιο Υπουργείο κατά καιρούς, αλλά ακόμη περιμένουμε .
Στατιστικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι σημειώνεται μια αύξηση 10% στα τροχαία ατυχήματα, αν και έχουμε πιο πολλά σοβαρά θανατηφόρα δυστυχήματα. Πρέπει οι πολιτεία να επέμβει άμεσα και δε θεωρούμε πως η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και η αύξηση των προστίμων θα λύσει το πρόβλημα. Με τη δημιουργία ενός κεντρικού φορέα που θα διαχειρίζεται όλα τα τροχαία σε όλη την Ελλάδα και να μπορεί να επέμβει δραστικά.
Πάρα πολλές περιοχές στο επαρχιακό δίκτυο παρουσιάζουν καθημερινά τέτοια προβλήματα, σε όλους τους νομούς της χώρας αλλά και στα νησιά ».
Κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική | Που σημειώνονται προβλήματα και ποιες οι λύσεις του
« Έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις. Το μεγάλο πρόβλημα για την Αττική σε ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό παραμένει η Λεωφόρος Κηφισού, για την οποία έχουμε λύσεις. Όπως είναι να κατασκευαστεί ο δρόμος που συνδέει την Υλίκη με την Ελευσίνα, ένας δρόμος 53χλμ., ο οποίος παρακάμπτει την Αττική. Έτσι όλα τα φορτηγά, αντί να διασχίσουν τη Λεωφόρο Κηφισού για να πάμε από βορά προς νότο, θα πηγαίνουν από την Υλίκη στην Ελευσίνα. Ο δρόμος αυτός είναι σε μια ημιτελή μορφή, ενώ το 2015 είχε γίνει μια προσπάθεια να ξεκινήσει το έργο. Είναι καθαρά πολιτικό το ζήτημα στη συγκεκριμένη περίπτωση και αυτοί που αντιδρούν είναι οι παραχωρισιούχοι, οι ιδιοκτήτες δηλαδή των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων. Εάν συμβεί αυτό θα χάσουν λεφτά από τα διόδια. Αυτοί λοιπόν αντέδρασαν και ακριβώς επειδή τα συμφωνητικά και οι συμβάσεις προβλέπουν το ότι δεν μπορεί να υπάρξει μείωση των εισόδων της Αττικής Οδού και για τον λόγο αυτό το έργο σταμάτησε. Θα πρέπει τώρα η πολιτεία να δει το θέμα διαφορετικά και να προχωρήσει στην ολοκλήρωση αυτού του δρόμου, που μπορεί να κατασκευαστεί μέσα σε μια 2ετία και να απορροφήσει όλη την κυκλοφορία των φορτηγών που σήμερα διέρχονται από τη Λεωφόρο Κηφισού.
Τα υπόλοιπα θέματα για το Λεκανοπέδιο είναι έργα τα οποία επίσης μπορούν να γίνουν, εάν δρομολογηθούν. Υπάρχουν 12 σημεία εξαιρετικής επικινδυνότητας μέσα στην Αθήνα, τα οποία θα μπορούσαν να βελτιωθούν. Την ίδια ώρα, εξακολουθεί να υπάρχει το πρόβλημα στην παραλιακή Λεωφόρος Ποσειδώνος αλλά και της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, όπου διοργανώνονται τα βράδια αγώνες και κόντρες με αυτοκίνητα. Είναι πρόβλημα που θα λυνόταν εάν πραγματοποιούσαν εντατικούς ελέγχους. Εάν παρατηρήσει κανείς θα δει πως τα σημεία που έχουν γίνει τα περισσότερα δυστυχήματα είναι ακριβώς τα ίδια. Σαν Ομοσπονδία έχουμε επισημάνει πως πρέπει να μπουν σημεία ασφαλείας στη μεσαία διαχωριστική νησίδα, πρέπει να μπουν κάμερες για να μειωθεί το όριο της ταχύτητας. Είναι μέτρα τα οποία δε στοιχίζουν ακριβά και θα έσωζαν ζωές ».