Δυο λόγια για τον εξαίρετο καλλιτέχνη Ηλία Κάσση

ΣΤΙΣ 3 Αυγούστου 2022, στην Πετρίτσειο  βιβλιοθήκη του Ληξουρίου  «Ο Δαμοδός» και  έγιναν τα εγκαίνια της έκθεσης γλυπτικής του Ηλία Κάσση, με τίτλο: -Μορφές από πέτρα και ξύλο-.

Την έκθεση στηρίζει το Πολιτιστικό Τμήμα του Δήμου Ληξουρίου

O Ηλίας Κάσσης είναι ένας από τα 7 αδέλφια από τη γνωστή οικογένεια καλλιτεχνών, οι ονομαζόμενοι  Κάσσηδες. Οι βασικοί καλλιτέχνες της οικογένειας είναι,  ο Μιχάλης, ο γνωστός γλύπτης, ο Κυριάκος λογοτέχνης, ποιητής και ζωγράφος και ο Ηλίας αξιόλογος γλύπτης και ζωγράφος

Τον Ηλία Κάσση γνώρισα πριν λίγα χρόνια εδώ στην Κεφαλονιά μας, στην Κοντογεννάδα, μια και η σύζυγό του,  Ζωή Μαρινάτου,  κατάγεται από αυτό το ιστορικό χωριό και επί πλέον είναι ανιψιά του περίφημου αρχαιολόγου και ακαδημαϊκού  Σπύρου Μαρινάτου.

Για χρόνια πολλά ο αγαπητός Ηλίας  έφτιαχνε εκμαγεία στο μουσεία που δούλεψε και έτσι ανέπτυξε ποικιλόμορφα το καλλιτεχνικό οικογενειακό γονίδιο.

Αν και κατάγεται από τη Μάνη και το ύφος που δίνει είναι δωρικό και λιτό, κυριαρχεί μέσα του το λαογραφικό και συναισθηματικό κοινωνικό στοιχείο, με αποτέλεσμα να εκφράζεται στη μορφή δυναμικά, ψάχνοντας τις χαμένες μας εκφράσεις και ματιές. Σε όλη του την έως τώρα δημιουργία που ξεκινάει από παλιά, στέκεται στους δυο πυλώνες της ωραίας τέχνης, της ζωγραφικής και αυτής της γλυπτικής.

Τα έργα του είναι γεμάτα λεπτότητα και έκφραση, χωρίς να πλατειάζει σε γραμμές που χάνονται και περνούν αόριστα.

Τα γλυπτικά έργα του έχουν φυσικότητα και μια μαχητικότητα με έκφραση αρχαιοελληνική, που σε προκαλούν να τα μελετήσεις και να σκύψεις πάνω σ’ αυτά βλέποντάς τα από διαφορετικές γωνίες. Αυτά αν τα προσέξεις με υπομονή σε ανταμείβουν με εικόνες φερμένες μέσα από το είναι σου,  φίλε επισκέπτη.

Τα γλυπτά είναι πολλών μεγεθών και  σμιλευμένα πάνω σε διαφορετικά υλικά  όπως: πέτρα, ξύλο, ελαφρόπετρα, γαλάζιας και γρανίτης .  Πρόσωπα με θλίψη, αγωνία, πείσμα, αλλά όλα με αγάπη και προσμονή. Η μητρότητα, ο εξαγνισμένος έρωτας, το ανθρώπινο σώμα, ανθρώπινες μορφές με θεϊκή ανάταση, ένας συνδυασμός αρχαιοελληνικός σε ενότητα με τη λαϊκή μορφή. Παρακολουθώντας ένα-ένα τα έργα του Ηλία Κάσση, ζεις μια φτέρωση, αισθάνεσαι μέρος της ζωής και της ευαισθησίας, να αγαπάς, να συγκινείσαι, να έχεις ρίζες προς τα πίσω και να βλέπεις τη συνέχεια αισιόδοξα για το μέλλον! Να βλέπεις το παρελθόν,  που όλο και γίνεται μέλλον μέσα σου,  φίλε επισκέπτη.

Εργαζόμουνα, όπως λέει  στο αρχαιολογικό μουσείο ως εκμαγέας, εθίστηκα μέσα από τα αρχαία αγάλματα και άρχισα τη γλυπτική της πέτρας πριν 7 χρόνια. Δημιούργησα κάποιες μορφές όπως της είχα μέσα μου και τις παρουσιάζω εδώ.

Μορφές Μανάδων, κοριτσιών, ανδρών με ποικίλες εκφράσεις. Την έκθεση την ονομάζω μορφές, είναι πολλά έργα μικρογλυπτικής και γλυπτικής που η κάθε μορφή δεν μοιάζει με την άλλη. Είναι σε πέτρα, ελαφρόπετρα και σε ξύλο από φλοιό πεύκου.

Οι μορφές των γλυπτών του Ηλία Κάσση έχουν μια βαθειά εκφραστικότητα που αναδύουν έναν ανθρώπινο ψυχισμό, εκφράζουν ψυχολογικές καταστάσεις ανθρώπων και όχι το πειθαρχημένο το πολεμικό και το αντίπαλο στοιχείο…

Ο Ηλίας Κάσσης παίρνει την πέτρα της Κεφαλονιάς μας, την ποτίζει με υπομονή, με μεράκι, με βλέψη διαφορετική από τη δική μας  και την υποτάσσει περίτεχνα, δίνοντάς της μορφή. Αναζητεί και στερεοποιεί φιγούρες παλιές και νέες  μέσα από τη μικρογλυπτική του, φιγούρες  που γίνονται ενδόμυχα καθρέπτες  και βλέπουμε δικές μας εικόνες.

Ο Ηλίας επιπλέον λειτουργεί πλατωνικά την ιδέα του, δηλαδή τη συλλαμβάνει στο μυαλό του, αλλιώς θα λέγαμε την κατεβάζει από τον κόσμο των εικονικό και μεταφυσικό, παίρνει το υλικό και όσο σκληρό κι αν είναι, το  παλεύει αρμονικά για να το μορφοποίηση όπως το είδε ο νους του.  Σε όλο αυτό το πάλεμα, στο ζύμωμα της πέτρας θα έλεγα, στο σκάλισμα του πόνου και της χαράς θα έλεγε άλλος, δεν του ξεφεύγει το ερωτικό στοιχείο, απεναντίας υποβόσκει και αυτό δίνει την ιδιαίτερη νότα στο έργο.

Όσο αυστηρό είναι το πρόσωπο, όσο σκληρή κι αν είναι η μορφή, όσο γεωμετριμμένη είναι η όλη εικόνα του έργου, υπάρχει το χαμόγελο του καθαρού έρωτα, αυτό που νοιώθει ο γνήσιος δημιουργός και   που, σε προκαλεί να το βρει κοιτάζοντας τα έργα του.

Στο πάλεμα των υλικών με του  χεριού το «πήγαιμα»  κατά το πώς προστάζει ο νους, το πρωτόγονο υλικό δε διαμαρτύρεται, δεν κοντραστάρει, δε φαλτσάρει, απλά υποκύπτει  και δίνει εμπιστοσύνη δημιουργική στον καλλιτέχνη Ηλία Κάσση και αυτός με τη σειρά του μας δίνει Φως.