Oσα δε φτάνει η αλεπού, τα κάνει… το Υπουργείο
Παρά τις επανειλημμένες νομικές τοποθετήσεις του γράφοντος και άλλων έγκριτων νομικών, δημιουργήθηκε καπνός από το πουθενά σχετικά με τις περιουσιακές σχέσεις μεταξύ των καταργούμενων και των νεοσυσταθέντων δήμων. Ο νόμος είναι σαφής, όμως δυστυχώς βάλλεται λόγω των άστοχων και άσκοπων πολιτικών παρεμβάσεων και «δηθενισμών».
Με αφορμή την πρόσφατη ημερίδα της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ιονίων Νήσων, όπου παραστάθηκαν και συνομίλησαν για τα θέματα της τοπικής αυτοδιοίκησης των Ιονίων Νήσων, υπηρεσιακοί παράγοντες του αρμόδιου Υπουργείου, καθώς και οι νεοεκλεγέντες δήμαρχοι, προσπάθησαν να δοθούν απαντήσεις σε αρκετά μείζονα θέματα διακυβέρνησης των δήμων. Επιπροσθέτως, με εγκύκλιό του (18.09.2019), λοιπόν, το Υπουργείο Εσωτερικών και δη η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και αναπτυξιακής Πολίτικης – Διεύθυνση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Τμήμα Οικονομικής Διοίκησης και Προϋπολογισμού, αναφέρει κατ’ αρχάς ότι τα έσοδα από την περιουσία κάθε ενός εκ των συνιστώμενων δήμων που πραγματοποιούνται από την 01.09.2019 και εξής ανήκουν στον ίδιο (νεοσυσταθέντα δήμο, Δήμο Σάμης) και δεν τίθεται ζήτημα επιμερισμού τους στους λοιπούς δήμους που αποτελούσαν τον καταργηθέντα, ήτοι εν προκειμένω τον Δήμο Αργοστολίου.
Όσο, δε, αφορά τις ενεργές συμβάσεις και προκειμένου να διασφαλιστεί ακριβώς η ομαλή συνέχεια των συμβάσεων που παραμένουν σε ισχύ, ο νομοθέτης έχει προβλέψει (παρ. 9 του αρ. 18 του ν. 4623/ 2019) ότι ο δήμος που αποτελούσε την έδρα του καταργηθέντος είναι ο καθολικός διάδοχος αυτού, προκειμένου να υλοποιήσει όλες τις ενεργές συμβάσεις και να εισπράξει και να καταβάλλει όλες τις απαιτήσεις και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις. Επομένως, εφόσον πρόκειται για ενεργή σύμβαση που αφορά περιουσία ενός εκ των συνιστώμενων δήμων, ο δήμος της έδρας συνεχίζει μεν να υλοποιεί τη σύμβαση (Αργοστόλι), καταβάλλει, δε, τα έσοδα που πραγματοποιούνται στον δήμο του οποίου περιουσία αποτελεί το αντικείμενο της σύμβασης (Σάμη), αφού έχει εξοφλήσει τυχόν οφειλές που αφορούν τη διαχείριση της περιουσίας και παρακρατήσει όποιο χρηματικό ποσό αντιστοιχεί στο διοικητικό κόστος για την υλοποίησή της.
Όπως, δε, αναφέραμε και σε προηγούμενο άρθρο, κατ’ επιταγή του νόμου οφείλουν να υπογραφούν άμεσα προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ του δήμου που αποτέλεσε την έδρα του καταργούμενου και των λοιπών εμπλεκόμενων δήμων (δηλαδή εδώ μεταξύ Αργοστολίου και Σάμης), ώστε να προχωρήσει σύννομα ο έλεγχος υπό την εποπτεία του νεοσυσταθέντος Δήμου.
Υπό το παραπάνω πρίσμα, ο νέος Δήμος Σάμης έχει τον πλήρη έλεγχο της διακίνησης των ποσών μέσω των Επιτροπών Παρακολούθησης που θα συσταθούν σε συμφωνία με τις προγραμματικές συμβάσεις του Ν. 4623/2019, όπως επίσης υπέχει πρωτεύοντα ρόλο και αποτελεί διευθυντικό ρυθμιστή της ως άνω προαναφερόμενης διαδικασίας, εγγυώμενος και διασφαλίζοντας ότι δεν θα χαθεί ούτε ένα ευρώ από την αξιοποίηση οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου ανήκει στον Δήμο μας.
Καλό, λοιπόν, θα ήταν να μη φέρνουν αμέσως κάποιοι την καταστροφή και να διαβάζουν νηφάλια τον νόμο, βάζοντας στην άκρη τα «πολιτικά πυροτεχνήματα», καθώς ο νομοθέτης δεν άφησε νομοθετικό κενό ούτε κάποια περίπτωση αρρύθμιστη. Εξάλλου, όπου χρειάζεται, παρεμβαίνει με νομοθετικές ερμηνείες (εγκυκλίους), όπως εν προκειμένω, το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο επιβεβαίωσε στο έπακρο το προηγούμενο δημοσιευθέν άρθρο μας με τίτλο: «Σπεύδε βραδέως» (05.09. 2019).
* Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω,
Δημοτικός σύμβουλος του νέου Δήμου
Σάμης Κεφαλληνίας – επικεφαλής
του συνδυασμού «Δημοτική Συνείδηση»
Βροχή… παραλείψεων
Ντροπιαστικές οι εικόνες που αναπαράγονται σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης από το πρωί για τον τόπο μας, αγαπητοί συνδημότες. Η Αγία Ευφημία βούλιαξε για ακόμη μία φορά από την πλημμύρα που σημειώθηκε τα χαράματα, γεγονός που μόνο λύπη και απόγνωση μπορεί να προκαλέσει. Παρόμοια πλημμυρικά φαινόμενα έχουν παρουσιαστεί και κατά το παρελθόν, χωρίς ωστόσο από ό,τι φαίνεται να έχουν ληφθεί αποτελεσματικά μέτρα.
Καθώς ο νέος δήμος Σάμης βρίσκεται σε ριζική αναδιαμόρφωση και σε μεταβατικό στάδιο, καλό θα ήταν η νέα δημοτική αρχή να δράσει άμεσα προς αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών αλλά και πρόληψή τους για το μέλλον. Είναι αδιανόητο εν έτει 2019 να καταστρέφονται περιουσίες και να μην μπορούν να λειτουργήσουν τα μαγαζιά, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ακόμη η τουριστική περίοδος στην χώρα μας και στο νησί.
Το νέο δημοτικό συμβούλιο συλλογικά ως όργανο πρέπει να δράσει άμεσα, αναζητώντας τους κύριους λόγους που για ακόμη μία φορά δεν λειτούργησαν τα όποια αντιπλημμυρικά έργα ή – ακόμη χειρότερο – να αναζητήσει τους κύριους λόγους και τους βασικούς υπεύθυνους όλων των προηγούμενων ετών που επέδειξαν πλήρη αδιαφορία αφήνοντας το νησί και την περιοχή στο έλεος μιας ξαφνικής καταιγίδας.
Καλούμε άμεσα το κράτος να συνδράμει τους συνδημότες μας με αποτελεσματικές ενέργειες αποκατάστασης και πρωτίστως πρόληψης τέτοιου είδους ζημιών από καιρικά φαινόμενα, όπως επίσης ζητούμε από όλες τις παρατάξεις του δήμου μας και την δημοτική αρχή να έρθουν στο ύψος των περιστάσεων και να επιδείξουν ομογενή και κοινή θέληση για μια ριζική απαλλαγή από το παλιό και για μια εκ βάθρων αλλαγή της ως σήμερα χωλαίνουσας σε οργανωτικό επίπεδο κατάστασης.
* Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω,
Δημοτικός σύμβουλος του νέου Δήμου
Σάμης Κεφαλληνίας – επικεφαλής
του συνδυασμού «Δημοτική Συνείδηση»