Σε λίγες ημέρες (26 Ιανουαρίου) κλείνουν 4 χρόνια από το διπλό σεισμό το 2014.
Πολλές από τις πληγές που άνοιξαν παραμένουν ανοιχτές με κορυφαίο παράδειγμα την απέραντη παραγκούπολη των σχολικών αιθουσών.
Ταυτόχρονα πολλά, πάρα πολλά προβλήματα της καθημερινότητας, όπως ας πούμε τα σμπαραλιασμένα από το σεισμό δημοτικά νεκροταφεία, τοπικοί οδοί στα χωριά, το οδικό δίκτυο της Παλικής, πλατείες και λοιποί κοινόχρηστοι χώροι κυρίως επίσης στην Παλική, το Δημαρχείο και το Θέατρο Ληξουρίου, το Μουσείο στο Αργοστόλι, η Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη, οι εργατικές κατοικίες Ληξουρίου, κτίρια χαρακτηρισμένα για κατεδάφιση κ.λπ. παραμένουν για να θυμίζουν την αδιαφορία των αρμοδίων.
Αν ρωτήσεις κάποιον αρμόδιο (δεν έχει σημασία δημοτικό, περιφερειακό, κρατικό) θα σε καθησυχάσει πως …«όλα είναι υπό έλεγχο» και βέβαια ποιος ξεχνάει τον αλήστου μνήμης «αδελφό» Μιχάλη (Χρυσοχοΐδη) που τα είχε λύσει όλα από το 2014 οπότε και η παροιμιώδης ατάκα Παρίση-Λυκούδη ότι «όλη η Κεφαλονιά οφείλει να ευγνωμονεί τη λέξη Χρυσοχοΐδης»!
Hδη οι επετειακές καταγγελίες και οι δικαιολογημένες γκρίνιες ξεκίνησαν.
Εμείς είπαμε να κάνουμε κάτι άλλο για την …επέτειο των σεισμών του 2014.
Μια και έχουμε στην επικαιρότητα την περιβόητη πλέον Eκθεση Ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.) για τον Δήμο Κεφαλονιάς να ψάξουμε μπας και περιέχει κανά «λαβράκι» από την διαχείριση του πακτωλού των χρημάτων εκείνης της περιόδου.
Και φυσικά …σιγά και αν δεν υπήρχαν παράνομες αναθέσεις για τους σεισμούς του 2014 στο μεγάλο πάρτι των απευθείας αναθέσεων της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Κεφαλονιάς από το 2011και για το οποίο σήμερα η ηγεσία της βρίσκεται στον εισαγγελικό προθάλαμο και ενώπιον πειθαρχικών ποινών αργίας ακόμα και παύσης.
Ετσι λοιπόν, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Εκθεση Ελέγχου του Σ.Ε.Ε.Δ.Δ. για τον Δήμο Κεφαλονιάς οι ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ «Απευθείας Αναθέσεις για την αποκατάσταση των ζημιών από τους σεισμούς του Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου του 2014» έχουν περίοπτη θέση αποκαλύπτοντας το μέγεθος της κακοδιαχείρισης των πόρων που διατέθηκαν από την Δημοτική Αρχή.
Θα πάμε λίγο πίσω. Στις 12/10/2015 όπου το Δημοτικό Συμβούλιο στην 19η συνεδρίασή του ενέκρινε με την 219/2015 απόφασή του τον «Απολογισμό – Ισολογισμό και τα Αποτελέσματα Χρήσης έτους 2014 Δήμου Κεφαλονιάς».
Σε αυτή την συνεδρίαση ο δήμαρχος Αλέξανδρος Παρίσης υπέβαλε στο ΔΣ την «Εκθεση απολογισμού πεπραγμένων του οικονομικού έτους 2014».
Μεγάλο τμήμα του απολογισμού του δημάρχου κατείχαν φυσικά οι ενέργειες της Δημοτικής Αρχής για την αποκατάσταση των ζημιών από τους σεισμούς, διατυπωμένες όμως …με γενικότητες.
Κανένας απολογισμός για το υλική βοήθεια (οικονομική, τρόφιμα, ρούχα, οικοσκευές κ.λπ.) και τις δωρεές που ήλθαν από κάθε σημείο της Ελλάδας.
Κανένας απολογισμός για το που διατέθηκαν τα περιβόητα 2 εκατ. δωρεά από την Κεντρική Ενωση Δήμων.
Κανένας απολογισμός για τα περιβόητα 500 χιλιάρικα του Μαρινάκη.
Κανένας απολογισμός που πήγαν τα εκατομμύρια της κρατικής επιχορήγησης.
Η μοναδική συγκεκριμένη αναφορά ήταν ότι «Για την καταβολή των εκτάκτων βοηθημάτων δαπανήθηκαν 620.983,32 ευρώ, ενώ για τις αποζημιώσεις οικοσκευής δαπανήθηκαν 5.559.872,33 ευρώ. Περίπου 2.500 νοικοκυριά ενισχύθηκαν με συνολικά μέλη σχεδόν 7.000 άτομα». Ισως για να επιβεβαιωθούν όλοι εκείνοι που ακόμα και σήμερα υποστηρίζουν πως …«ο σεισμός για τον Παρίση ήταν σωσμός» στις εκλογές που ακολούθησαν το Μάιο του 2014 με μέγα χορηγό τον «αδελφό» Μιχάλη!
Κι έρχεται τώρα η Έκθεση Ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.) και ρίχνει μια βόμβα μεγατόνων, αποκαλύπτοντας ότι οι αποκαταστάσεις των ζημιών από τους σεισμούς του 2014 έγιναν από το Δήμο κατά παράβαση του νόμου από το δήμαρχο Παρίση και τους αναπληρωτές του Ματιάτο και Σαββαόγλου !!!
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με το νόμο (παρ. 1δ του Αρθρου 72 του Ν. 3852/2010) η Οικονομική Επιτροπή είναι αυτή που αποφασίζει αιτιολογημένα για τις απευθείας αναθέσεις σε εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις όπως ήταν η περίπτωση της Κεφαλονιάς το 2014, αφού με την 456/27-01-2014 Απόφαση του γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας (ΑΔΑ: ΒΙΨΞΙ-ΥΓ8) κηρύχθηκε ο Δήμος Κεφαλλονιάς σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω του σεισμού τις 26/1/2014 και των ζημιών που προκλήθηκαν από αυτήν.
Παρά λοιπόν το σαφέστατο νομοθετικό πλαίσιο και αντί η Οικονομική Επιτροπή να διενεργήσει τις απευθείας αναθέσεις για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που προέκυψαν από τους σεισμούς το 2014, αυτές ανατέθηκαν από τον δήμαρχο Αλέξανδρο Παρίση και τους αναπληρωτές του Σάββα Σαββαόγλου και Σπυρίδωνα Ματιάτο:
- 95 μη νόμιμες απευθείας αναθέσεις προμηθειών, εργασιών και υπηρεσιών συνολικού συμβατικού ποσού 512.867,89 ευρώ.
- 4 μη νόμιμες απευθείας αναθέσεις προμήθειας λαμπτήρων και ηλεκτρολογικού υλικού με αποφάσεις του Δημάρχου Κεφαλονιάς συνολικού ποσού 19.872,44 ευρώ.
- 5 μη νόμιμες απευθείας αναθέσεις προμήθειας καυσίμων με αποφάσεις του Δημάρχου Κεφαλονιάς συνολικού ποσού 25.000 ευρώ.
Με λίγα λόγια:
Συνολικά διενεργήθηκαν 104 παράνομες απευθείας αναθέσεις προμηθειών, εργασιών και υπηρεσιών συνολικού ποσού 557.740,33 ευρώ, για την κάλυψη των αναγκών που προέκυψαν από τους καταστροφικούς σεισμούς το 2014 με απόφαση του δημάρχου Κεφαλονιάς και των αναπληρωτών του, ενώ αρμόδιο όργανο για τις απευθείας αναθέσεις σε εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις είναι η Oικονομική Eπιτροπή του Δήμου σύμφωνα με την παρ. 1δ του Aρθρου 72 του Ν. 3852/2010.
Ο σκοπός του νομοθέτη γιατί ορίζει ένα συλλογικό όργανο όπως η Oικονομική Eπιτροπή για να διενεργεί τις απευθείας αναθέσεις στις εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις, όπως στις περιπτώσεις σεισμών και όχι ένα μονομελές όργανο, όπως ο δήμαρχος ή ο αναπληρωτής του, είναι αυτονόητος.
Σε μια δύσκολη στιγμή για μια τοπική κοινωνία όπου οι ανάγκες είναι επιτακτικές και μεγάλες, η διαχείριση του δημοσίου χρήματος πρέπει να γίνεται με κανόνες της μεγαλύτερης δυνατής ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ και να αποφασίζουν οι πολλοί και όχι ο ένας!
Oμως απ’ ότι φάνηκε και τώρα επιβεβαιώνεται από την έκθεση των επιθεωρητών στον Δήμο Κεφαλονιάς άλλαι αι βουλαί του νομοθέτη και άλλαι αι βουλαί …των Μεγαριτών!!!
Και για να ολοκληρώσουμε:
Οι Παρίσης και Ματιάτος παραπέμπονται στον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην Πάτρα για να ασκήσει τις πειθαρχικές του αρμοδιότητες, όπως και για τα υπόλοιπα, «για τις πράξεις ή παραλείψεις» των δύο (ΚΑΙ) για την υπόθεση των ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ αναθέσεων στους σεισμούς του 2014.
Ο Σαββαόγλου γλιτώνει τον πειθαρχικό έλεγχο γιατί δεν είναι σήμερα αιρετός.
Για το ποινικό μέρος η περίπτωση μαζί με όλες τις υπόλοιπες πήγε στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών και επίσης στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Κεφαλληνίας κατόπιν παραγγελίας της.
ΥΓ. 1. Φυσικά οι 104 παράνομες απευθείας αναθέσεις για τους σεισμούς του 2014 μόνο «τυπική γραφειοκρατία» δεν είναι και από μόνες τους είναι αρκετές για να στείλουν στο σκαμνί όσους τις υπέγραψαν…
ΥΓ. 2. Δεν γνωρίζουμε αν τα χρηματικά εντάλματα των αναθέσεων για τους σεισμούς πήγαν στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και αν εγκρίθηκαν. Η Δημοτική Αρχή ισχυρίζεται ότι όλα έχουν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε μια τέτοια περίπτωση με το νόμο να είναι ξεκάθαρος ότι ο δήμαρχος (ή ο αναπληρωτής του) δεν έχει την αρμοδιότητα να διενεργεί απευθείας αναθέσεις στις εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις όπως οι σεισμοί, είναι προφανές ότι το πρόβλημα δεν το έχουν οι επιθεωρητές του Σ.Ε.Ε.Δ.Δ. αλλά …ο Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έβαλε την υπογραφή του.
Υ.Γ. 3. Κάποιο πουλάκι μας σφύριξε ότι εκτός των τριών (Παρίση, Σαββαόγλου, Ματιάτο) υπάρχει και τέταρτος αιρετός που έχει βάλει την υπογραφούλα του σε παράνομες αναθέσεις για τους σεισμούς. Αλήθεια ή όχι θα φανεί στην πορεία…