Θολό τοπίο για τη Διαδημοτική!

«Δώρον άδωρον» η διατήρηση της ΕΔΑΚΙ… Με τι προσωπικό; Τι θα γίνει με την περιουσία της;

Τελικά τι συμβαίνει; Διατηρείται η ΕΔΑΚΙ, όπως ισχυρίζεται η Κυβέρνηση και διακινούν κάποια εκ των Κυβερνητικών στελεχών, ή όχι; 

Για παράδειγμα η περιφερειάρχης Ρόδη Κράτσα-Τσαγκαροπούλου σε γραπτή συνέντευξή της στο Kefaloniapress στις 19 Μαΐου δηλώνει ξεκάθαρα: «Στηρίξαμε ως Περιφερειακή Αρχή την πρόβλεψη για την διατήρηση της ΕΔΑΚΙ ΑΕ και όχι την διάλυση, όπως λέτε».

Ο βουλευτής Παναγής Καππάτος όμως σε δελτίο Tύπου στις 6 Μαΐου, αναφέρει: «Διατηρείται η ΕΔΑΚΙ ως προς το αντικείμενο της αποκομιδής απορριμμάτων, αυτό δηλαδή που αφορά και την καθημερινότητα των πολιτών των νησιών μας».

Διατηρείται λοιπόν ή όχι η ΕΔΑΚΙ; Και αν ναι μήπως είναι …«δώρον άδωρον» η σχετική ρύθμιση απλά «για να πουλήσει φύκια για μεταξωτές κορδέλες» η Κυβέρνηση στους Κεφαλονίτες παίζοντας επικοινωνιακά τεχνάσματα; 

Ας δούμε λοιπόν τι ακριβώς ισχύει και αν η Κυβέρνηση διατήρησε ή διέλυσε την ΕΔΑΚΙ και κατ’επέκταση ποιος από τα δύο τοπικά κυβερνητικά στελέχη της λέει την αλήθεια: Ο κ. Καππάτος ή κ. Κράτσα; 

Κατ’αρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι υπόθεση των απορριμμάτων και γενικότερα των αποβλήτων έχει δύο διακριτές συνιστώσες – δραστηριότητες.

Η πρώτη την αποκομιδή, το μάζεμα δηλαδή των σκουπιδιών.

Και η δεύτερη την διαχείριση.

Η πρώτη δραστηριότητα είναι κατά κανόνα ζημιογόνα για ένα δήμο, η κερδοφόρα δραστηριότητα (μπορεί να) είναι η διαχείριση.

Τα τελευταία χρόνια με τις σύγχρονες τεχνολογίες η διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί χρυσοφόρα επιχείρηση με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι επιχειρηματίες να δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα. Εννοείται ότι αυτό μπορεί να συμβεί με μεγάλες ποσότητες διαχειρίσιμων απορριμμάτων, όπως στην περίπτωση της ηπειρωτικής Ελλάδας στην Δυτική Μακεδονία και την Στερεά Ελλάδα, που οι Δήμοι έχουν συστήσει διαδημοτικούς φορείς (π.χ. η ΔΙΑΔΥΜΑ στην Κοζάνη και ο αντίστοιχος ΦΟΔΣΑ στη Λαμία) και ταυτόχρονα μπορούν εκτός των δικών τους απορριμμάτων να δέχονται και από άλλες περιοχές με σχετικά χαμηλό κόστος μεταφοράς (π.χ. η Κοζάνη από Αίγιο, Βέροια και σε λίγο και από Κέρκυρα)…

Στο νησιωτικό χώρο τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά απ’ότι στον ηπειρωτικό χώρο, λόγω αφενός του περιορισμένου γεωγραφικού χώρου ενός νησιού και αφετέρου λόγω του μεγάλου κόστους μεταφοράς των απορριμμάτων από ένα νησί σε άλλο ή από ένα νησί στην ηπειρωτική χώρα. 

Η Κυβέρνηση λοιπόν τι κάνει με το περιβόητο άρθρο 93 του ν. άρθρο 93 του ν.4685/2020; 

Αφήνει την «βρώμικη» δουλειά στους νησιωτικούς Δήμους, δηλαδή την αποκομιδή των απορριμμάτων (το μάζεμα των σκουπιδιών) και τους παίρνει την χρυσοφόρα δραστηριότητα της διαχείρισης!

Σύμφωνα με το νόμο μέχρι τώρα οι Δήμοι ή οι ανώνυμες εταιρίες που μπορούν να συστήσουν και στις οποίες αναθέτουν με προγραμματική σύμβαση την δραστηριότητα, κάνουν την αποκομιδή (συλλογή και μεταφορά) των απορριμμάτων.

Ταυτόχρονα η διαχείριση των απορριμμάτων εκτελείται από τα νομικά πρόσωπα των Δήμων που καλούνται Φορείς Διαχείρισης Στερών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ). 

Αυτό ακριβώς συμβαίνει στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη! 

Οι Δήμοι έχουν συστήσει την Εταιρεία Διαχείρισης Αποβλήτων Κεφαλονιάς και Ιθάκης Α.Ε. Ο.Τ.Α. (ΕΔΑΚΙ) εξέλιξη της Διαδημοτικής Επιχείρησης, η οποία έχει εν δυνάμει την δυνατότητα αποκομιδής των απορριμμάτων, εφόσον τους παραχωρηθεί από τους υπεύθυνους για την δραστηριότητα Δήμους και ταυτόχρονα έχει την αρμοδιότητα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων ως ΦΟΔΣΑ.

Με προγραμματική σύμβαση οι δήμοι αναθέτουν στην ΕΔΑΚΙ την αποκομιδή των απορριμμάτων δυνητικά, αν θέλουν. Έτσι ακριβώς οι τρεις δήμοι Αργοστολίου, Ληξουρίου και Σάμης το κάνουν, όπως τα προηγούμενα χρόνια ο ενιαίος δήμος Κεφαλονιάς, ενώ ο δήμος Ιθάκης εκτελεί μόνος του την αποκομιδή των απορριμμάτων. 

Η κυβέρνηση λοιπόν με κουτοπόνηρη πρόθεση τι κάνει; 

Σύμφωνα με το περιβόητο πλέον άρθρο 93 του ν.4685/2020

«Οι αρμοδιότητες του άρθρου 228 ασκούνται από τις υπηρεσίες καθαριότητας των Δήμων και από την ΕΔΑΚΙ ΑΕ για τους δήμους της Νήσου Κεφαλλονιάς». 

Τι δηλαδή διατηρεί η Κυβέρνηση από την ΕΔΑΚΙ; 

Για να το πούμε όσο γίνεται πιο απλά, αφήνει στις υπηρεσίες καθαριότητας των Δήμων όλων των Ιονίων Νήσων την αρμοδιότητα της συλλογής και της μεταφοράς των απορριμμάτων και μαζί κάποιες άλλες αρμοδιότητες γύρω από τα στερεά απόβλητα βασικά οργανωτικού και σχεδιαστικού αντικειμένου.

Στους Δήμους της Κεφαλονιάς λοιπόν δίνεται η δυνατότητα αυτή «η βρώμικη δουλειά» να γίνεται από την ΕΔΑΚΙ! 

Και για να το πούμε ακόμα πιο απλά: 

Αν θέλουν, όπως τώρα ο Δήμος της Ιθάκης, οι Δήμοι της Κεφαλονιάς μπορούν αύριο με το νέο περιφερειακό φορέα μόνοι τους και με τις υπηρεσίες καθαριότητάς τους ή αναθέτοντας σε κάποιον εργολάβο να εκτελέσουν τη συλλογή και τη μεταφορά των απορριμμάτων στην Παλοστή όπου και θα τα αποθέτουν …πληρώνοντας με τιμολόγιο που θα καθορίζουν οι Κερκυραίοι, οι Ζακυνθινοί και οι Λευκαδίτες!

Η ανάθεση της αποκομιδής στην ΕΔΑΚΙ είναι δυνητική! 

Η διατήρηση, δηλαδή, της ΕΔΑΚΙ είναι…«δώρον άδωρον» από την Κυβέρνηση!

Και να μην υπήρχε η πρόβλεψη στο άρθρο 93 οι Δήμοι θα μπορούσαν να φτιάξουν μιαν …άλλη ΕΔΑΚΙ με οποιαδήποτε άλλη ονομασία αλλά του ίδιου σκοπού, να συλλέγει και να μεταφέρει τα απορρίμματα στην Παλοστή!

Η Κυβέρνηση συνεπώς δεν έκανε κανένα δώρο στην Κεφαλονιά και καμία παραχώρηση!

Αφήσαμε για το τέλος δύο ερωτήματα.

Πρώτο ερώτημα: Με το άρθρο 93 ΔΕΝ καθορίζεται τι θα γίνει με τους κοντά 20 εργαζόμενους σήμερα στην ΕΔΑΚΙ. Τι θα γίνει; Θα πάνε στο νέο φορέα ή θα μείνουν στην ΕΔΑΚΙ; Και αν πάνε στο νέο φορέα πως διασφαλίζεται ότι…δεν θα ταξιδέψουν για κάποιο άλλο νησί!

Δεύτερο ερώτημα: Η περιουσία της ΕΔΑΚΙ, οχήματα, μηχανήματα, οικόπεδα (σε ΒΙΠΕ και Παλοστή) και εγκαταστάσεις θα πάνε στο νέο φορέα ή όχι;