Ο ζωγράφος, ποιητής, θεωρητικός της τέχνης Κώστας Ευαγγελάτος έλαβε επαινετική, συγχαρητήρια επιστολή από την Dr. Almut Beige, Head of Theoretical Physics Group, στη Σχολή Φυσικής και Αστρονομίας του περίφημου Πανεπιστημίου Leeds της Αγγλίας / School of Physics and Astronomy, University of Leeds, U.K.
Όπως αναφέρει στην επιστολή, με αφορμή την φετινή επέτειο των πενήντα χρόνων, αδιάλειπτης δημιουργίας, διεθνούς εκθεσιακής και εκδοτικής δραστηριότητας (1973-2023), έργα του κοσμούν την μόνιμη συλλογή του τμήματος. Οι συνθέσεις του καλλιτέχνη είχαν παρουσιαστεί αρχικά σε ατομική του έκθεση στο Πανεπιστήμιο το 2017. Τίτλος της πρωτότυπης και ιδιότυπης έκθεσης-εγκατάστασης ήταν: Εισβολή Τέχνης – Art Invasion, Costas Evangelatos. Μετά την επανέκθεση τους στα πλαίσια διεθνούς επιστημονικού συμποσίου το 2019 κοσμούν μόνιμα τους χώρους του τμήματος Φυσικής και Αστρονομίας. Η Θεματογραφία τους συνάδει με το κεντρικό επιστημονικό πεδίο της έρευνας στο Πανεπιστήμιο του Leeds, ενώ αξιοποιούνται ποικιλότροπα με την σύμπραξη μεταπτυχιακών φοιτητών κβαντικής τοπολογίας σε σύγχρονες διαδραστικές μεθόδους επικοινωνίας.
Όλα τα έργα αυτής της ενότητας τα εμπνεύστηκε ο καλλιτέχνης από τις επιστημονικές ανακοινώσεις των διεθνών Συμποσίων Τοπολογικής Κβαντικής Πληροφορικής που είχε παρακολουθήσει από το 2013-2016 στο Παλαιό Πανεπιστήμιο-Μουσείο Αθηνών.
Στα Συμπόσια αυτά λειτουργούσαν για τους συμμετέχοντες παράλληλα εκθέσεις έργων του, ενώ το 2014 είχε μιλήσει θεωρητικά στο Συμπόσιο και ο ίδιος στην αγγλική γλώσσα για την χρήση μαθηματικών και εννοιολογικών συμβόλων στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη.
Είχε προηγηθεί, το 2012, η κόσμηση με δύο ζωγραφικά σχέδια του στο βιβλίο – Introduction to Topological Quantum Computation, Jiannis K. Pachos, edition Cambridge University Press. Ήταν σπάνια φορά που σχέδια ζωγράφου έγιναν δεκτά από τους εκδότες για ανάλογη επιστημονική έκδοση, η οποία παρουσιάστηκε στο περίφημο Poincare Institute – Ινστιτούτο Πουανκαρέ στη Σορβόνη στο Παρίσι. Σημαντική επίσης υπήρξε η γνωριμία του το 2015 με τον κορυφαίο καθηγητή μαθηματικών και φυσικής Louis Kauffman, ο οποίος τον ενθάρρυνε και του σχεδίασε μάλιστα μικρά μοτίβα για εικαστική ανάπτυξη.
Ιστορικά η ενασχόληση του Κώστα Ευαγγελάτου με την εννοιακή εικαστική έκφραση που βαίνει σε νέα εκφραστικά πεδία με αφορμή επιστημονικά θεωρήματα και νέες ερευνητικές διατυπώσεις ξεκίνησε χρόνια πριν κατά τη διάρκεια των εικαστικών και θεωρητικών σπουδών του στη Νέα Υόρκη. Από τότε έχουν παρουσιαστεί ατομικές εκθέσεις που περιλάμβαναν και έργα του που ανήκουν στη μεγάλη ενότητα των εννοιολογικών του Συλλήψεων – Conceptualizations καθώς και εκδόσεις τέχνης, portfolioς με αναλυτικά κείμενα.
Κύριες παρουσιάσεις με εννοιολογικά έργα του, τα οποία μπορούν να χαρακτηριστούν ως ο πειραματικός πυρήνας των σύγχρονων τοπολογικών συνθέσεων του στο leeds έχουν γίνει στις ακόλουθες εκθέσεις: Writers and Books Inc, Rochester, N.Y 1984, Lowenstein Library Gallery, Fordham University at Lincoln Center, N.Y.C. 1985, Hellenic-American Union, Aθήνα 1986, Gallery «F», Αθήνα 1989, 1990, Centre Culturel «Les Fontaines», Chantilly, France 1988, Αίθουσες τέχνης «Επίπεδα», ομαδική, Αθήνα 1991, «Ιδεογραφίες», Gallery DADA, Αθήνα 1991, «Winterschool», Glasgow, διεθνής έκθεση, (Έπαινος καινοτομίας) 1994, Opus 39 Gallery, Nicosia, Κύπρος 1996, Κέντρο Αρχιτεκτονικής, Δήμος Θεσσαλονίκης 1997, European ECHOES, Gethenburg, Sweden, διεθνής έκθεση, Galerie Hotel Dockhans, Paris 1997,1999, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, «Scriptorium Ι», Αθήνα 1999, Le Centre de Sevres, «Les portraits et les payssages lettristes», Paris 2007, 2008, La Maison De La Grece, Paris 2008, 2010, Μνημείο «Bey Hamam», Θεσσαλονίκη 2010, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων «Scriptorium II», Αθήνα 2010, Ionian Center for the Arts and Culture, Μεταξάτα Κεφαλονιάς 2012, Le Centre de Sevres «Chemins enchevetres», Paris 2012, Le Centre de Sevre «Offrandes Seculaires» Paris 2017 (Αναδρομική).
Οι εννοιακές συνθέσεις του καλλιτέχνη καλύπτουν χρονικά όλο σχεδόν το φάσμα των πρωτότυπων Συλλήψεων του – Conceptualizations με βάση γεωμετρικά επίπεδα, επιζωγραφισμένα ρολά τηλετύπων, performance και γλυπτικές κατασκευές στο χώρο. Παράλληλα με τις άλλες χαρακτηριστικές ενότητες του έργου του (Ερειπιογραφίες, Συμβολιστικά, Αντιμιλιταριστικά, Προσωπογραφικές παραλλαγές, Σωματογραφίες, Νεφελογραφίες, Νεφελομορφίες, Αλίκτυπες μορφές, Λιθοκολλάζ, Ιδεομορφίες) αποτελούν την ιδεογραφική αισθητική κατάθεση του στυλ του, και τον τοποθετούν χρονολογικά στους πρωτοπόρους εκπροσώπους της τέχνης του lettrism (γραμματογραφίας) και της σύγχρονης αισθητικής έρευνας με βάση σύμβολα και αριθμούς.
Στην εποχή μας συνδυάζοντας την φυσική, τα μαθηματικά και την πληροφορική, οι τοπολογικοί κβαντικοί υπολογιστές είναι ένας ταχέως αναπτυσσόμενος χώρος έρευνας, που επικεντρώνεται στη διερεύνηση των κβαντικών εξελίξεων που δεν επηρεάζονται από «σφάλματα». Η κατασκευή των τοπολογικών συστημάτων, οι ιδιότητες τους και η υπολογιστική τους ισχύ βοηθούν την κατανόηση της ύλης και των αδιερεύνητων φάσεων της.
Ο Κώστας Ευαγγελάτος αναφέρει για τα συγκεκριμένα έργα: «Προσπαθώ, με χειρονομιακό χαρακτήρα και ζωγραφικό τρόπο να εκφράσω, με ιδιαίτερη έμφαση, την φυσική διαίσθηση πίσω από τις μαθηματικές έννοιες σε αυτό το νέο και συναρπαστικό πεδίο εννοιακής εικαστικής έρευνας, που εκτυλίσσεται συναρπαστικά και ενοραματικά στο παρόν, με κίνητρο την υποκειμενική αισθητική προσέγγιση κάποιων τοπολογικών ενδείξεων της «εξωτικής» επιπεδοχώρας.