H Περιφέρεια Ιονίων προχωρεί το Δίκτυο Υδατοδρομίων στην Επτάνησο

Μπορεί αυτή την ώρα η Πάτρα να έχει σύνδεση (ακτοπλοϊκή) μόνο με Ιθάκη και Κεφαλονιά όμως υπάρχει η ελπίδα ότι θ’ αποκτήσει «επαφές» δια θαλάσσης και αέρος με αρκετά νησιά του Ιονίου όπως η Λευκάδα, η Κέρκυρα, η Λευκάδα, Ιθάκη και η Κεφαλονιά καθώς και με το Μεγανήσι και του Παξούς.

Ο σχεδιασμός της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων σε συνεργασία με την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια τρέχει με γοργούς ρυθμούς το τελευταίο διάστημα επιτρέποντας να υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία ότι εντός του 2019 το δίκτυο των υδατοδρομίων θα είναι έτοιμο για να υποδεχθεί τις πρώτες πτήσεις.

Στη γραμμή της εκκίνησης μπαίνουν με την κατάθεση των τεχνικών φακέλων και των αντίστοιχων αιτήσεων αδειοδότησης για τα υδατροδρόμια Λευκάδας και Μεγανησίου, που έγινε την 14η Αυγούστου 2018. Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα, μετά την αδειοδότηση των υδατοδρομίων Κέρκυρας και Παξών, στον δρόμο της υλοποίησης του στρατηγικού σχεδιασμού της «Περιφέρειας Ιονίων Νήσων» που αφορά στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου και βιώσιμου δικτύου στα νησιά της δικαιοδοσίας της.

Οι τεχνικοί φάκελοι και οι αιτήσεις αδειοδότησης για τα υδατοδρόμια Λευκάδας και Μεγανησίου, που κατατέθηκαν στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εκπονήθηκαν από την ανάδοχο εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια. Σημειώνεται ότι οι απαραίτητες διαδικασίες γίνονται με βάση το ισχύον από το 2013 νομοθετικό πλαίσιο, παρά το γεγονός ότι νεότερο σχέδιο νόμου, που αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες, παραμένει «άφαντο» από τον Σεπτέμβριο του 2016, οπότε και έληξε η δημόσια διαβούλευση.

Οι τεχνικοί φάκελοι λοιπόν περιλαμβάνουν, έκαστος σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν.4146/13, τα τέσσερα Εγχειρίδια Υδατοδρομίου (Εγχειρίδιο Λειτουργίας, Πρόγραμμα Ασφαλείας, Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, Επιχειρηματικό Σχέδιο-Business Plan), τους απαιτούμενους χάρτες, Τοπογραφικά Διαγράμματα, Αρ. Πρωτ. κατάθεσης ΜΠΕ, καθώς και νομιμοποιητικά έγγραφα του ιδιοκτήτη του υδατοδρομίου Λευκάδας (Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Λευκάδας) και του υδατοδρομίου Μεγανησίου (Δήμος Μεγανησίου).

Επόμενο βήμα η κατάθεση των φακέλων για Κεφαλονιά και Ιθάκη

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο υλοποίησης της σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων Κεφαλονιάς – Ιθάκης, η ανάδοχος έχει ολοκληρώσει, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, τους Τεχνικούς Φακέλους και συνεργάζεται με την Περιφέρεια για τη συμπλήρωση ορισμένων στοιχείων των ΜΠΕ, ώστε εν συνεχεία συνέχεια οι φάκελοι να κατατεθούν στο Υπουργείο.

«Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων υλοποιεί τις δεσμεύσεις της για τη συμπλήρωση του δικτύου υδατοδρομίων στα νησιά του Ιονίου. Μετά τη Λευκάδα και το Μεγανήσι ακολουθεί η υποβολή των φακέλων για τα υδατοδρόμια της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης, καθώς και η ολοκλήρωση της αδειοδότησης του υδατοδρομίου Ζακύνθου, ούτως ώστε το επόμενο διάστημα με πλήρες δίκτυο υδατοδρομίων στο Ιόνιο και την Δυτική Ελλάδα, να πετάξουν τα υδροπλάνα. Η σημασία αυτού του εγχειρήματος για την οικονομία, τον τουρισμό, τη συγκοινωνία και τη συνοχή της Περιφέρειας είναι προφανής» δήλωσε σχετικά ο περιφερειάρχης κ. Θεόδωρος Γαλιατσάτος.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια, κ. Τάσος Γκόβας τόνισε: «Με τις αδειοδοτήσεις των ανωτέρω Υδατοδρομίων, σε συνδυασμό με τα τρία Υδατοδρόμια που έχουν ήδη αδειοδοτηθεί (Κέρκυρας, Παξών, Πάτρας) με ανάδοχο την Ελληνικά Υδατοδρόμια για λογαριασμό του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας και του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, θα δημιουργηθεί ένα επαρκές δίκτυο Υδατοδρομίων στο Ιόνιο ώστε να καθίσταται βιώσιμη η έναρξη πτήσεων των υδροπλάνων, με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται για την ευρύτερη περιοχή».

Ηδη, εταιρείες υδροπλάνων έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να ξεκινήσουν δρομολόγια στην περιοχή του Ιονίου, χρησιμοποιώντας ως βάση την Κέρκυρα και επαναφέροντας τη λειτουργία υδροπλάνων στην Ελλάδα έπειτα από 10 χρόνια.

Τα υδατοδρόμια που θα αδειοδοτηθούν θα ανήκουν στα λιμενικά ταμεία των δήμων στους οποίους θα χωροθετηθούν. Στην Ελλάδα, υπάρχουν δύο ιδιωτικές εταιρείες που θα αναλάβουν να λειτουργήσουν τα υδατοδρόμια που θα αδειοδοτηθούν.

Η προηγούμενη προσπάθεια λειτουργίας υδατοδρομίων, την τριετία 2005-2008, απέτυχε καθώς δεν εκδόθηκε ποτέ ερμηνευτικό Προεδρικό Διάταγμα του νόμου 3333/2005, ο οποίος καθόριζε τη λειτουργία υδατοδρομίων, με αποτέλεσμα η εταιρεία που είχε ξεκινήσει δρομολόγια να διακόψει τη λειτουργία της.

Το 2013 κι έπειτα από πολλές προσπάθειες, ψηφίστηκε νόμος που επέτρεπε τη λειτουργία υδροπλάνων στην Ελλάδα, ο οποίος βρίσκεται ακόμα σε ισχύ και αποτελεί τη βάση για την αδειοδότηση και δημιουργία υδατοδρομίων.

Ο νόμος ωστόσο αναμένεται να αλλάξει καθώς το υπουργείο υποδομών έχει εκπονήσει νέο σχέδιο νόμου. Αν και η διαβούλευση του νομοσχεδίου έχει ολοκληρωθεί από το 2016, το υπουργείο υποδομών έχει καθυστερήσει να το καταθέσει στη Βουλή. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό αναμένεται να γίνει εντός του Σεπτεμβρίου.

(Από το Thebest.gr, με πληροφορίες από: tovima.gr, skai.gr)