Tα προβλήματα του Πόρου και της Περιοχής αντί να λύνονται πολλαπλασιάζονται

To πολυπόθητο και αναγκαίο έργο της «Βραχοπροστασίας» στο φαράγγι του Πόρου άρχισε στις 22/8/16 από την Περιφέρεια Ιονίων νήσων και με γελοίο και ακαταλαβίστικο τρόπο διακόπηκε τέσσερες μέρες αργότερα στις 26/8/16. Φυσικά ο Πόρος και το ξώμερο είναι συνηθισμένοι σ αυτή τη μεταχείριση από τους κρατικούς παράγοντες.
O Πόρος έγινε κωμόπολης από μετακινηθέντες κατοίκους της περιοχής αμέσως μετά το καταστρεπτικό σεισμό του 53. Μοναδικός Πρωτεργάτης αυτής της δημιουργίας υπήρξε ο βουλευτής Γεράσιμος Μεταξάς Σούλης. O ίδιος υποστήριξε επίσης τη δημιουργία της σημερινής Σκάλας. Oι τοπικοί Κοινοτάρχες και η μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων υποστήριξαν την κίνηση του κ. Μεταξά Σούλη. Φυσικά υπήρξε και αντίδραση αλλά η λογική επικράτησε και δημιούργησε το Πόρο και τη Σκάλα.
Έτσι άλλαξε το ξώμερο αλλά δυστυχώς ο δημιουργός αυτής της σημαντικής αλλαγής ποτέ δεν τιμήθηκε όπως έπρεπε από τους τοπικούς κοινοτικούς άρχοντες και παράγοντες όπως του αρμόζει! Αυτή είναι η αλήθεια για την ιστορία του Πόρου και νομίζω, ότι η νεολαία του τόπου πρέπει να τη γνωρίζει.
O Πόρος με τη γεωγραφική του θέση (πλησίον της Κυλλήνης), και τις φανταστικές φυσικές ομορφιές θα έπρεπε να αναπτυχτεί τουριστικά σωστά και γρήγορα. Δυστυχώς αυτό δεν έγινε και κινδυνεύει να υποβαθμιστεί ακόμη περισσότερο. Το ανθρώπινο δυναμικό της περιοχής και κυρίως αυτοί που κυβέρνησαν, φάνηκαν κατώτεροι των περιστάσεων και έβλαψαν τον τόπο, κατά την γνώμη μου.

Σ’ αυτό χρειάζεται να προστεθεί η έλλειψη υποστήριξης από το κράτος και γενικά οι κακές οικονομικές συγκυρίες της χώρας. Μερικές εσφαλμένες ενέργειες που έγινα και δεν έπρεπε να γίνου και άλλες ενέργειες/έργα που έπρεπε να γίνου και δεν έγινα οδήγησαν το Πόρο και τη περιοχή μας σε μαρασμό. Η πρώτη μεγάλη «κουταμάρα» πραγματοποιήθηκε όταν επέτρεψαν να αφαιρεθεί η ψιλή άμμος από την πανέμορφη παραλία στα Ράγια και να χρησιμοποιηθεί για την ανοικοδόμηση.
Δεν θα ήταν παράλογο αν έλεγα ότι ο Πόρος ακολουθεί το παράδειγμα της «Ιφιγένεια» του Ευριπίδη και πάει στο «βωμό», όχι μια φορά όπως η Ιφιγένεια πήγε στην Αυλίδα και θυσιάστηκε, αλλά πολλές φορές και μάλιστα όχι πάντα για ευγενείς σκοπούς αλλά για πολιτικές σκοπιμότητες και προσωπικά κέρδη και λάθη.
Ακολούθησε η αρχαιολογία που επέβαλε την αρχαιολογική ζώνη «Α» να εφάπτεται ακριβώς στα ΝΔ όρια του Πόρου και να αποκλείει παντελώς την επέκταση και τουριστική ανάπτυξη του, αφού και στο ΒΔ τμήμα βρίσκεται το βουνό της Άτρου και Ανατολικά η θάλασσα.
Σοβαρό πρόβλημα πάντα παραμένει η έλλειψη υγειονομικού σταθμού και γιατρού να προστατέψει τις ανάγκες του πληθυσμού της περιοχής και τις χιλιάδες τουρίστες και διερχόμενους επιβάτες των βαποριών.
Είναι αλήθεια ότι άνθρωποι πεθαίνουν μέσα στο αυτοκίνητο προσπαθώντας να φτάσουν στο Αργοστόλι ακολουθώντας τον παμπάλαιο και επικίνδυνο «καρόδρομο». Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι τα Τζανάτα, κέντρο της περιοχής, διατηρούσε τριμελή (ιατρό, μαμή και νοσοκόμα), σταθμό υγείας τη περίοδο του 50. Σήμερα ο Πόρος στερείται βασικά έργα υποδομής αναγκαία για τους κατοίκους και ανάπτυξη. Μεγαλεπήβολες κυβερνητικές υποσχέσεις για μεγάλα έργα ακούστηκαν. Περιμένουμε την εγκατάσταση των πλωτών και « τσουνάμι» τουριστικών σκαφών να κάνουν απόβαση τουριστών στο Πόρο. Ακόμα ο Ποσειδώνας ή ο Αίολος δεν φύσηξε ούριο άνεμο να φέρει τα κότερα.
O δρόμος για το μοναστήρι της Άτρου έπρεπε να είχε τελειώσει πέρυσι. Ακόμη να φανεί ο εργολάβος! Τι γίνεται με τον μυκηναϊκό τάφο στα Τζανάτα; Ακόμα υπάρχει η ταφόπετρα που έβαλε ο κ. Πάγκαλος στο τάφο; Πολύ μεγάλο και πολύ σημαντικό το «ατέλειωτο» αποχετευτικό σύστημα για τους κατοίκους τη θάλασσα και ανάπτυξη από το Κατελειό ως τηνΑντίσαμο αν αλοκληρωθεί σύντομα. Εάν εγκαταλειφτεί ή αν συνεχισθεί με το ρυθμό του κάβουρα που πάει τώρα, το αποτελέσματα για την ίδια περιοχή και γενικά για την Κεφαλονιά θα είναι σοβαρά! Και φτάνουμε στο μεγαλολιμένα του Πόρου.
O καπετάνιος έφτιαξε ένα σημαντικό και ασφαλές λιμάνι να υποδέχεται και να εξυπηρετεί κυρίως τα βαπόρια. Δυστυχώς διευκολύνσεις όπως χώροι παραμονής τουαλέτα κ.λ.π., για την υποστήριξη των ανθρώπων που διακινούνται ή εργάζονται εκεί δεν υπάρχουν. Τίποτε δεν έγινε αρχικά, ούτε μετά ούτε μέχρι σήμερα απ το λιμενικό ταμείο. Ακούσαμε φαιδρές δικαιολογίες, αλλά τα χρήματα που χρειάζονται και αναλογούν στο Πόρο χρησιμοποιήθηκαν για άλλες προτιμήσεις /υποχρεώσεις του προέδρου του λιμενικού ταμείου!
Η κεντρική οδική αρτηρία (ο καρόδρομος) είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για όλα τα οχήματα και ακατάλληλη για την μεταφορά εμπορευμάτων με βαρέα μεγάλα οχήματα χωρίς να συνοδεύονται από «Προπομπό μεταφοράς βαρέων οχημάτων». Επίσης δεύτερος δρόμος εξόδου, μέσω Σκάλας, θα έπρεπε να υπάρχει για να προστατεύει την ελεύθερη διακίνηση στο και από το λιμάνι σε περίπτωση που η κυρία έξοδος είναι αποκλεισμένη για μικρό ή ακόμη για μεγάλο διάστημα. Και τρίτη έξοδος μπορεί να δημιουργηθεί αν βελτιωθεί κάπως ο δρόμος μέσω Ασπρογέρακα. Τα αναφερόμενα προβλήματα είναι παλιά αλλά παραμένουν άλυτα και κρίσιμα! Απόδειξη είναι η παραλίγο αδικαιολόγητη επανάσταση επειδή χρειάστηκε να διακοπή η κυκλοφορία για την εκτέλεση του έργου της «βραχοπροστασίας».

Ευτυχώς ο εργολάβος γύρισε και συνεχίζει την εγκατάσταση. Θέλω να προσθέσω ότι όλη η φασαρία θα είχε αποφευχθεί αν υπήρχε καλύτερη πληροφόρηση. Επίσης θεωρώ ότι οι ελλείψεις του λιμανιού που προαναφέραμε και η έλλειψη δεύτερης εξόδου του λιμανιού μέσω Σκάλας είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ και οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες πρέπει να επέμβουν και να αποκαταστήσουν τις σοβαρές και αιωνιζόμενες ελλείψεις για την απρόσκοπτη λειτουργία του λιμανιού και των μεταφορών.

Γιώργος Μηλιαρέσης
Δ/χος Μηχανικός
Πόρος, Κεφαλονιά

poros