Η πρώτη εθνικής κλίμακας Έρευνα Αξιολόγησης Δημόσιων Υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες, που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2025, φέρνει στο φως ένα πολύτιμο υλικό. Όχι ως μέτρηση εντυπώσεων, αλλά ως αυθεντική αποτύπωση εμπειριών. Στην περίπτωση του Δήμου Αργοστολίου, το υλικό αυτό αναδεικνύει με ενάργεια ένα διαρκές έλλειμμα πολιτικής ικανότητας, θεσμικής προνοητικότητας και διοικητικής επάρκειας.
Η κατάταξη του Δήμου Αργοστολίου
Από τους 332 Δήμους της Ελλάδας, στην έρευνα αξιολογήθηκαν τελικά 184 Δήμοι, συγκεντρώνοντας απαντήσεις από 65.000 πολίτες. Ανάμεσά τους και ο Δήμος Αργοστολίου. Οι υπόλοιποι τρεις Δήμοι της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης (Ληξούρι, Σάμη, Ιθάκη) δεν βαθμολογήθηκαν, καθώς δεν συγκεντρώθηκε επαρκής αριθμός απαντήσεων από δημότες.
Μπορεί η βάση των ερωτώμενων στον Δήμο Αργοστολίου να είναι περιορισμένη — μόλις 82 πολίτες συμμετείχαν — ωστόσο το γεγονός ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε με ευθύνη του Υπουργείου Εσωτερικών και παρουσιάστηκε επίσημα στο Μέγαρο Μαξίμου την Τετάρτη 4 Ιουνίου, από τον Υπουργό Θ. Λιβάνιο, παρουσία του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, της προσδίδει βαρύνουσα θεσμική σημασία. Ο Πρωθυπουργός, μάλιστα, τοποθετήθηκε εκτενώς επί των αποτελεσμάτων.
Τα δεδομένα για τον Δήμο Αργοστολίου
Με τους 82 πολίτες που συμμετείχαν, ο Δήμος κατατάσσεται στην κατηγορία με «ενδεικτική βάση ερωτώμενων» (απάντησαν μεταξύ 40 και 100 άτομα). Στον αντίποδα, ο Δήμος Αθηναίων συγκέντρωσε τις περισσότερες απαντήσεις: 4.962 πολίτες.
Και όμως — παρ’ ότι μικρό το δείγμα — οι βαθμολογίες μιλούν από μόνες τους. Οι δημότες έκριναν, με άριστα το 10, τις υπηρεσίες που βιώνουν στην καθημερινότητά τους:
Ακολουθούν αναλυτικοί πίνακες με τις βαθμολογίες των πολιτών για κάθε υπηρεσία του Δήμου Αργοστολίου και με την σειρά κατάταξης του Δήμου Αργοστολίου ανάμεσα στους 184 βαθμολογηθέντες Δήμους;
Τομέας Υπηρεσίας Βαθμολογία (0–10)
- ΚΑΠΗ / Λέσχες Φιλίας 7,4
- «Βοήθεια στο Σπίτι» 6,9
- Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ ) 6,8
- Ηλεκτροφωτισμός 5,2
- Κοινωνικές Υπηρεσίες 5,0
- Καθαριότητα 4,9
- Παιδικοί / Βρεφικοί Σταθμοί 4,8
- Παιδικές Χαρές 4,6
- Ψηφιακές Υπηρεσίες Δήμου 4,5
- Οδικό δίκτυο αρμοδιότητας Δήμου 4,3
- Υποδομές Σχολικών Κτιρίων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης 4,3
- Χώροι Πρασίνου / Πάρκα 4,3
- Ανακύκλωση Απορριμμάτων 3,6
- Υπηρεσίες Δόμησης (Πολεοδομία) 3,6
- Υποδομές ΑΜΕΑ 3,6
- Δημοτική αστυνομία 3,0
- Κατάσταση πεζοδρομίων 2,9
- Πρόγραμμα διαχείρισης αδέσποτων ζώων 2,9
- Δημοτικά Ιατρεία 2,5
- Χώροι Στάθμευσης 2,3
- Δημοτική συγκοινωνία 2,3
Κατάταξη Δήμου Αργοστολίου ανάμεσα στους 184 συμμετέχοντες ανά υπηρεσία
- ΚΑΠΗ / Λέσχες φιλίας 3/184
- Πρόγραμμα «βοήθεια στο σπίτι» 10/184
- Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ ) 31/184
- Υποδομές ΑΜΕΑ 41/184
- Καθαριότητα 43/184
- Παιδικές χαρές 53/184
- Ηλεκτροφωτισμός 70/184
- Χώροι πρασίνου / πάρκα 75/184
- Κοινωνικές υπηρεσίες 81/184
- Ψηφιακές υπηρεσίες 86/184
- Υπηρεσιες δόμησης (πολεοδομίες) 89/184
- Οδικό δίκτυο αρμοδιότητας Δήμου 101/184
- Παιδικοί / βρεφικοί σταθμοί 110/184
- Κατάσταση πεζοδρομίων 118/184
- Υποδομές σχολικών κτιρίων α/βάθμιας και β/βάθμιας εκπαίδευσης 119/184
- Πρόγραμμα διαχείρισης αδέσποτων ζώων 120/184
- Ανακύκλωση απορριμμάτων 134/184
- Δημοτική αστυνομία 148/184
- Δημοτική συγκοινωνία 167/184
- Χώροι στάθμευσης 170/184
- Δημοτικά ιατρεία 182/184
Αυτοί οι αριθμοί δεν είναι απλώς κακοί. Είναι απογοητευτικοί.
Και το χειρότερο; Δεν εκπλήσσουν κανέναν που ζει στο Αργοστόλι. Ούτε καν τη δημοτική αρχή του κ. Μιχαλάτου, η οποία — παρά το γεγονός ότι τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν δημοσίως, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη — επέλεξε να σιωπήσει. Σιωπή, που ισοδυναμεί με σιωπηρή παραδοχή της κατάστασης που έχει δημιουργήσει.
Ό,τι λένε οι αριθμοί, το λέει και ο κόσμος
Οι πολίτες επιβεβαιώνουν καθημερινά αυτά τα αποτελέσματα με επιστολές, βίντεο, φωτογραφίες και μαρτυρίες: στις ιστοσελίδες, στα social media, στις δημόσιες συνελεύσεις φορέων. Οι ελλείψεις σε καθαριότητα, υποδομές, δημοτική ιατρική φροντίδα και εξυπηρέτηση πολιτών δεν είναι θεωρητικά προβλήματα — είναι η πραγματικότητα της καθημερινής ζωής στο δήμο Αργοστολίου.
Κι όμως, η δημοτική αρχή του Θεόφιλου Μιχαλάτου μοιάζει να μην την αντιλαμβάνεται καν.
Οι κοινωνικές δομές αντέχουν. Τα υπόλοιπα καταρρέουν.
Αν κάτι διασώζει την αξιοπρέπεια του Δήμου, αυτό είναι η λειτουργία των κοινωνικών δομών. Οι υπηρεσίες των ΚΑΠΗ (βαθμολογία 7,4) και το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» (6,9), που υλοποιούνται από τον Οργανισμό Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Παιδείας (ΟΚΑΠ), ξεχωρίζουν θετικά. Είναι οι μοναδικές υπηρεσίες που όχι μόνο λειτουργούν επαρκώς, αλλά αξιολογούνται και με συνέπεια από τους δημότες.
Από εκεί και πέρα, η πραγματικότητα είναι αδυσώπητη:
- Χώροι στάθμευσης: 2,3/10 – 170η θέση.
Μια πόλη με χαοτικό κυκλοφοριακό, καμία οργανωμένη πολιτική στάθμευσης και… φυσικά, κανέναν εκπληκτικό να εκπλήσσεται με το αποτέλεσμα. - Δημοτικά Ιατρεία: 2,5/10 – 182η θέση.
Σε ένα νησί με ευάλωτους κατοίκους και θερινή επισκεψιμότητα άνω των 100.000 ανθρώπων, τα δημοτικά ιατρεία είναι πρακτικά ανύπαρκτα. Η βαθμολογία τους ίσως να αφορά… παρερμηνεία με τα αγροτικά ιατρεία. - Ανακύκλωση & Πολεοδομία: 3,6/10 – 134η και 89η θέση αντίστοιχα.
Δύο υπηρεσίες κρίσιμες για τη βιωσιμότητα και την ποιότητα ζωής, που υπολειτουργούν ή παραμένουν εκτός στρατηγικής. - Καθαριότητα: 4,9/10 – 43η θέση.
Σε έναν τουριστικό προορισμό, το να βρίσκεσαι κάτω από τη βάση αποτελεί από μόνο του σχόλιο και καμπανάκι.
Από τις 21 συνολικά υπηρεσίες, μόνο 5 παίρνουν πάνω από τη βάση του 5. Όλες οι υπόλοιπες δείχνουν μια διοίκηση αποκομμένη από τις ανάγκες των πολιτών και μια πόλη που λειτουργεί κάτω από τα ελάχιστα πρότυπα ποιότητας ζωής
Ψηφιοποίηση: Το ακριβό φιάσκο της «έξυπνης πόλης»
Ο τομέας της ψηφιακής εξυπηρέτησης αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της δημοτικής αρχής. Παρά τα πολλαπλά εκατομμύρια ευρώ που έχουν διατεθεί σε εξειδικευμένες εταιρείες για «ψηφιακή αναβάθμιση» και τη μετατροπή του Αργοστολίου σε «έξυπνο δήμο», η βαθμολογία από τους πολίτες φτάνει μόλις το 4,5/10.
Κι όμως, η καθημερινότητα θυμίζει… 2005: ουρές, χειρόγραφα αιτήματα, ελλιπείς πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Δήμου, προσωπικές γνωριμίες αντί για διαφάνεια. Όλα αυτά με τιμές και χρηματοδοτήσεις του 2025.
Πόροι υπάρχουν. Σχέδιο δεν υπάρχει.
Υπάρχουν προγράμματα. Υπάρχουν ευκαιρίες. Υπάρχουν χρηματοδοτικά εργαλεία. Αυτό που λείπει είναι:
- ένας τεχνικά επαρκής μηχανισμός υλοποίησης,
- ένας πραγματικός σχεδιασμός σε βάθος χρόνου,
- μια πολιτική βούληση που να υπερβαίνει τις απευθείας αναθέσεις και τις φωτογραφίες.
Το βασικό πρόβλημα: η καθημερινότητα
Ένα από τα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας είναι η απομυθοποίηση των έργων «βιτρίνας». Παρά τα εντυπωσιακά λόγια για αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις, η ζωή των πολιτών δεν βελτιώνεται.
Η έρευνα δείχνει καθαρά: δεν είναι οι μεγάλες παρεμβάσεις που κάνουν τη διαφορά, αλλά η λειτουργία των βασικών δημοτικών υποδομών. Και σε αυτό το επίπεδο, τα στοιχεία είναι αποκαρδιωτικά:
- Χώροι Στάθμευσης: 2,3/10 – η χαμηλότερη βαθμολογία όλων.
Ένας επισκέπτης δεν βρίσκει πού να σταθμεύσει. Ένας κάτοικος δεν μπορεί να ζήσει. Και μόνο η δημοτική αρχή κάνει πως δεν καταλαβαίνει. - Καθαριότητα: 4,9/10.
Παρά τις εξαγγελίες για «καθαρό νησί», οι δημότες βλέπουν σκουπίδια, ακαθαρσίες και μια καθημερινότητα που δεν πείθει ούτε το πιο επιεικές βλέμμα. - Ανακύκλωση: 3,6/10.
Μια υπηρεσία που είτε δεν λειτουργεί καθόλου, είτε υπολειτουργεί επικίνδυνα. - Δημοτικά Ιατρεία: 2,5/10.
Σε έναν τουριστικό δήμο, η απουσία βασικής πρόνοιας είναι τραγική. Κι όσοι βαθμολόγησαν, προφανώς μπέρδεψαν τα δημοτικά με τα αγροτικά ιατρεία.
Χάσμα μεταξύ προθέσεων και πράξης
Το πιο ουσιαστικό εύρημα της έρευνας δεν είναι οι αριθμοί, αλλά η απογοήτευση των πολιτών. Δεν βλέπουν κανένα αποτέλεσμα από τις διακηρύξεις και τις υποσχέσεις, γιατί απλώς δεν υπάρχουν αποτελέσματα.
Η έρευνα του Υπουργείου Εσωτερικών — και η παρουσίασή της στο Μέγαρο Μαξίμου — καταγράφει με ψυχρή αντικειμενικότητα το απόλυτο κενό υλοποίησης από πλευράς δημοτικής αρχής. Οι πόροι δεν λείπουν. Λείπει η ικανότητα και το όραμα.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η προσβασιμότητα, η καθημερινή εξυπηρέτηση του πολίτη δεν είναι πολιτική βιτρίνα. Είναι θεμελιώδη δικαιώματα των δημοτών.
Επίλογος: Δημοτική αρχή Μιχαλάτου – μακριά από τη λύση
Η σημερινή διοίκηση του Δήμου Αργοστολίου είναι μακριά από τους δημότες, μακριά από τη λύση, μακριά από την ανάπτυξη.
Ανίκανη να δώσει απαντήσεις στα στοιχειώδη, διοικεί με όρους επικοινωνίας και όχι ουσίας.
Δεν αφουγκράζεται. Δεν αξιοποιεί τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία. Δεν μαθαίνει από την κοινωνία που υποτίθεται πως υπηρετεί.
Το Αργοστόλι δεν πάσχει από έλλειψη χρημάτων. Πάσχει από έλλειψη οράματος.
Αντί να βλέπουμε μια πόλη που προχωρά, βλέπουμε μια πόλη που καταρρέει στους πιο βασικούς δείκτες ποιότητας ζωής: καθαριότητα, στάθμευση, φροντίδα, εξυπηρέτηση, προσβασιμότητα.
Η σημερινή δημοτική αρχή δεν διαθέτει τη γνώση, την προνοητικότητα ούτε το θάρρος να σχεδιάσει και να εφαρμόσει πολιτικές που οδηγούν μπροστά. Και πλέον, δεν το λένε μόνο οι αντιπολιτευόμενοι.
Το λέει η κοινωνία. Το επιβεβαιώνουν οι αριθμοί.
Ή θα την ακούσουμε, ή θα σβήσουμε.
Δημότες, εσείς έχετε τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο.
(Η Συντακτική Ομάδα του Kefalonia Press)











