Με αφορμή τα του νέου Big Brother-Trash

Με αφορμή την σκανδαλώδη επανεμφάνιση του “Βig Brother”, με όλα τα αναμενόμενα συμπτώματα παθολογίας του γούστου, κοινωνικού αποπροσανατολισμού, υποκουλτούρας, ρατσισμού, σεξισμού, πνευματικής πενίας και επιδιωκόμενης ανοχής, που προβάλλει συστηματικά το τηλεοπτικό κατεστημένο ανάγοντας τα «τηλεσκουπίδια» σε καθημερινή τροφή μεγάλης μερίδας τηλεθεατών, μέσα στα πλαίσια – πλήρως κατευθυνόμενα και συνειδητά- χειραγώγησης και εθισμού στην ζωή του εγκλεισμού και της “κλειδαρότρυπας,” απλά σας υπενθυμίζω ότι το 2002 έκανα την performance B. B. TRASH. 

H performance αυτή είχε στόχο την καταγγελία του σχετικά νέου τότε φαινομένου και προκάλεσε πολλές και αμφιλεγόμενες κριτικές. 

Τότε μετά από πολλή σκέψη αλλά και θυμό διαμόρφωσα στο Κέντρο Τέχνης στο Παγκράτι τον χώρο-περιβάλλον δράσης με κολάζ στο δάπεδο της γκαλερί τις φωτογραφίες των παικτών του πρώτου “Big Brother” περιβαλλόμενες από μαύρες σακούλες σκουπιδιών, επιγραφές και άλλα συμβολικά στοιχεία, ενώ στο κέντρο σε αποχαυνωτική στάση και τυλιγμένη με ρολά τηλετύπων αναπαυόταν σε μεγάλο καναπέ η γνωστή τρανσέξουαλ Τάνια. Στην παρουσίαση παραβρέθηκαν γνωστές προσωπικότητες της καλλιτεχνικής ζωής. Βέβαια η δράση μου αυτή πλήρως αυτόβουλη, με θαυμάσιους όμως συνεργάτες και υποστηρικτές, δεν θα μπορούσε να έχει εμβέλεια και απήχηση μένοντας μόνο στον χώρο της γκαλερί για τους λίγους. Έτσι αποφάσισα-δίκοπο μαχαίρι- να δεχτώ την απευθείας τηλεοπτική μετάδοση της…

Κατέληξα να επιλέξω την τότε εκπομπή της Τατιάνας- με σατιρική διάθεση εκ μέρους μου, γιατί θα στυλίτευα την κατάσταση απευθείας στο μεγάλο κοινό που ήταν το πλέον φανατικό για τις ανάλογης ποιότητας εκπομπές… Όπερ και εγένετο με τον όρο οι λήψεις να γίνουν πρίν και μετά την περφόρμανς μου ώστε να μην αποδυναμωθεί η καλλιτεχνική της διάσταση από τις κάμερες, που ήδη όταν ήρθαν μετέτρεψαν εκνευριστικά την γκαλερί σε στούντιο.. Όμως η ραδιουργική δημοσιογραφική δεινότητα της παρουσιάστριας με εξέπληξε δυσάρεστα. Όταν έγινε η απευθείας σύνδεση με την εκπομπή της ένα κυριολεκτικά επιθετικό πάνελ άρχισε να μας επικρίνει αβάσιμα, αποπροσανατολιστικά για το θέμα και χυδαία. Ομολογώ ότι η εμπειρία αυτή αν και “ελεινή” πρόσφερε και θετικά, γιατί δεν έχασα την ψυχραιμία μου και απάντησα σε όλους δεόντως. Έκτοτε όμως και παρά τις προσκλήσεις διέκοψα τα τηλεοπτικά, ακόμη και τα δήθεν σοβαρά, αφού και εκεί έχω περιστατικά που άλλα είπα και με διαφορετικό νόημα μεταδόθηκαν. Αυτή είναι και η μόνη εφικτή λύση στο σύστημα που ζούμε γιατί η εμπορικότητα και το κυνήγι της τηλεθέασης ιδιαίτερα από τα ιδιωτικά κανάλια τρέφει τα ανάλογα φαινόμενα αποχαύνωσης, που πάντα στην “ευνομούμενη” κοινωνία μας επιβιώνουν και εξαπλώνονται παρά τις σοβαρές αντιδράσεις, κριτικές, διαπιστώσεις και προσφυγές. 

ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός τέχνης