Με τίτλο «Η πλάκα της “πλάκας” και μιά πρόταση» ο δικηγόρος κ. Γούλιος Κατσούνης έκαμε χθες νέα παρέμβαση στο πολυσυζητημένο -τις τελευταίες ημέρες- θέμα του «Μπαστουνιού» των κρουαζιερόπλοιων, τονίζοντας ότι αυτός έκαμε πρώτος την πρόταση για το «Μπαστούνι» με άρθρο του στον «Ημερήσιο» στις 9 Ιανουαρίου 1999.
O κ. Κατσούνης αφού αναφέρεται και πάλι στο χρονκό του «Μπαστουνιού» υπογραμμίζοντας ότι ο τ. νομάρχης κ. Γεωργάτος προσπάθησε να οικειοποιηθεί την προτασή του και όταν ο κ. Κατσούνης την αποκάλυψε ενώπιόν του στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, τότε ο κ. Γεωργάτος άλλαξε τροπάρι ισχυριζόμενος δήθεν ότι την πρόταση την βρήκε από τον τ, νομάρχη κ. Γεράσιμο Μεταξά. Και τονίζει, λέγοντας:
« Ντροπή σου, φίλε Διονύση! Στο Ν. Συμβούλιο της 22ας Δεκεμβρίου 1999 δεν άκουγες; Εγώ ενθυμούμε ότι είχε τα μάτια σου ανοιχτά! Πρέπει να άκουγες»!
Επίσης ο κ. Κατσούνης κάνει πρόταση να παραχωρηθεί στο Μπαστούνι ο χώρος πίσω από την Ναυτική Ακαδημία για την οποία δεν είναι χρήσιμος και να στηθεί εκεί το άγαλμα του Κεφαλονίτη θαλασσοπόρου Χουάν ντε Φούκα, του οποίου το όνομα πρέπει να πάρει το «Μπαστούνι».
Στη νέα του παρέμβασή του ο κ. Κατσούνης αναφέρει:
Το θέμα του λιμανιού ή Προβλήτας για τα κρουαζιερόπλοια (το μπαστούνι, όπως ο λαός αποκαλεί) αποτελεί το δεύτερο μεγάλο αναπτυξιακό έργο στον Νομό μας μετά το αεροδρόμιο, όπως κατ’ επανάληψη έχω τονίσει. Για τον λόγο αυτό είναι κορυφαίο. Τα στοιχεία που αφορούν εμένα μπορεί κάποιος να τα διασταυρώσει, αφού αναφέρομαι σε αδιαμφισβήτητες πηγές.
O ανώνυμος «Δημότης» (kefaloniapress.gr 2-10-2015), που αν κάποιος διερωτηθεί ποιος ωφελείται από τα λεγόμενά του, εύκολα «βλέπει» τον συντάκτη, εμμέσως πλην σαφώς αναφέρεται σε εμένα και υπονοεί ότι η πρότασή μου για το λιμάνι στον Μέτελα δεν ήταν δική μου. Υπαινίσσεται δε ότι έγινε επί Νομάρχη Μεταξά (1995-1998), χωρίς να αναφέρει πού και πότε έγινε, ενώ ούτε ο ίδιος ο Γ. Μεταξάς ισχυρίσθηκε ποτέ κάτι τέτοιο.
Πρόταση σαν την δική μου στην οποία από τον Δεκέμβριο 1988 (Ημερήσιος 9-1-1999) περιγράφω επακριβώς το έργο, όπως είναι σήμερα στην τελική του μορφή και επαναλαμβάνω στις 22-12-1999 (απομαγνητοφωνημένα Πρακτικά 28ης συνεδριάσεως Νομαρχιακού Συμβουλίου), δεν έχει γίνει από κανένα.
Το 1995 γινόταν έντονη πολιτική αντιπαράθεση για τη μεταφορά του εμπορευματικού τμήματος του λιμανιού στο Δράπανο (ΔΕΗ), αφού στο υπάρχον λιμάνι η φόρτωση ασυνήθιστα μεγάλων ποσοτήτων κιμιλιάς δημιουργούσε προβλήματα. Κάποιοι θεωρούσαν ότι αυτό γινόταν, για να εξυπηρετηθεί συγκεκριμένη Βιομηχανία.
Το λιμάνι για τα κρουαζιερόπλοια δεν προσφερόταν για πολιτική εκμετάλλευση και γι’ αυτό, η συζήτηση ήταν υποτονική. Για μένα όμως το λιμάνι αυτό ήταν το πρωταρχικό μέλημα. Γιατί αντιλαμβανόμουν τη σπουδαιότητά του. Χωρίς μικροπολιτικές σκέψεις κατέθεσα το όραμά μου, όπως είπα. Εκτός αυτού το 1995 σχετικά με το λιμάνι για κρουαζιερόπλοια κυριαρχούσε η σκέψη να γίνει στο υφιστάμενο λιμάνι (Ντουάνα) με εκβάθυνση και δημιουργία, διαύλου από το φανάρι (εντός του κόλπου) προς το λιμάνι (Ντουάνα). Για τον λόγο αυτό στο Προοίμιο της προτάσεώς μου έγραφα: «…σαν λύση προτείνουν την εκβάθυνση…
Αντίθετα εγώ πρότεινα: «… το Λιμάνι Αργοστολίου από τελείως διαφορετική σκοπιά…». Μετά από αυτή την εισαγωγή ακολουθεί η πρότασή μου. (Τα Νέα 25-2-2000 Ημερήσιος 9-1-1999), η οποία αποτελεί τη «διαφορετική σκοπιά» δηλαδή την κατασκευή της προβλήτας στον Μέτελα. Όλες οι τότε συζητήσεις και οι αναθέσεις μελετών και αυτή που μνημονεύει ο κ. Γεωργάτος του μελετητικού Γραφείου A.D.K. A.E-MARNET A.T.E. (Ημερήσιος 3-10-2015), αφορούσαν εκβάθυνση της υπάρχουσας προβλήτας (ντουάνα). Τούτο επιβεβαιώνεται και από τον τότε Λιμενάρχη κ. Α. Αλεξάτο (Ημερήσιος 3-10-2015) που λέγει ότι «…την άνοιξη του 2002 (την ίδια εποχή που έγινε η άνω ανάθεση) με επισκέφτηκε στο γραφείο μου άτομο το οποίο μου συστήθηκε ως ο μελετητής του έργου «κατασκευή προβλήτας για τα κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι Αργοστολίου και μου κατέθεσε μελέτη … να γίνει εκβάθυνση κατά μήκος της υπάρχουσας προβλήτας (ντουάνα) και σε βάθος από τα 7 στα 10 μέτρα, καθώς και να σκαφτεί μία δίαυλος βάθους 10 μέτρων από το πράσινο φαναράκι (σπίθα) μέχρι την υφισταμένη προβλήτα, ώστε να είναι εφικτή η προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων» (Ημερήσιος 3-10-2015). Η μαρτυρία αυτή συμπίπτει χρονικά με τον ισχυρισμό του κ. Γεωργάτου ότι «στις 28-1-2002 (δηλαδή 7 χρόνια μετά την πρότασή μου και 3 χρόνια μετά την επίσημη κατάθεση της προτάσεώς μου στο Νομαρχιακό Συμβούλιο παρουσία του κ. Γεωργάτου) ο τελευταίος υπέγραψε σύμβαση με το μελετητικό Γραφείο A.D.K. A.E-MARNET A.T.E. για την εκβάθυνση του λιμανιού στη θέση ντουάνα και τη δημιουργία διαύλου. Όχι για το μπαστούνι που ισχυρίζεται σήμερα (Ημερήσιος 3-10-2015). Μάλιστα ο κ. Αλεξάτος προχωρεί ακόμα περισσότερο τονίζοντας ότι «αφού έφερα στο Γραφείο μου τον πορτολάνα (χάρτη) του λιμένος Αργοστολίου, του εξήγησα και υπέδειξα (στον μελετητή του έργου) … το σημείο του Μέτελα ως πλέον κατάλληλο…), συμφωνώντας και αυτός με την πρότασή μου.
Πώς λοιπόν «δεν ήταν κανενός πρόταση» όπως εσφαλμένα ή με σκοπιμότητα ισχυρίζεται, και χωρίς αποδεικτικά στοιχεία ο ανώνυμος «Δημότης» ή ότι ήταν πρόταση ήδη από τον κ. Γ. Μεταξά που ισχυρίζεται ο κ. Γεωργάτος;
O κ. Δ. Γεωργάτος από την αρχή προσπάθησε να οικειοποιηθεί την πρότασή μου. Έτσι στο προεκλογικό φυλλάδιο του έτους 2002;, αλλά και έκτοτε μέχρι τώρα δεν μνημονεύει ότι η ιδέα, το όραμα, η πρόταση, όπως θέλει κανείς να την πει, ήταν δική μου. Αλλά και όταν αποκάλυψα ότι την πρόταση την έκανα ενώπιον του ίδιου ως Νομάρχη, του Αντινομάρχη του, του Προέδρου του Νομαρχιακού Συμβουλίου και όλων των Νομαρχιακών Συμβούλων (απομαγνητοφωνημένα Πρακτικά της 28ης Συνεδρίασης του Νομαρχιακού Συμβουλίου της 22 Δεκεμβρίου 1999, έχω φυσικά φωτοαντίγραφο), τότε άλλαξε τροπάρι ισχυριζόμενος ότι δήθεν την πρόταση την βρήκε από τον κ. Γ Μεταξά ή ότι την έκαναν διάφοροι ανώνυμοι συμπολίτες στο Λιμεναρχείο το 2002 (kefaloniapress.gr 3-10-2015). Ντροπή φίλε Διονύση! Στο Νομαρχιακό Συμβούλιο της 22ας Δεκεμβρίου 1999 δεν άκουγες; Ρώτησα συναδέλφους, αλλά και εγώ ενθυμούμαι ότι είχες τα μάτια σου ανοιχτά! Πρέπει να άκουγες!..
Δεν τελειώνει εδώ το σίριαλ, γιατί φίλος αγαπητός μου είπε: «Ρε Γούλιο έχει πλάκα η «πλάκα», θέλεις και εσύ;» Ήταν εμφανής η παρανόηση, καίτοι πιστεύω πως με σαφήνεια έγραψα ότι η πρότασή μου: «Σκοπεύει να καταδείξει και να τονίσει ότι τα μεγάλα έργα δεν κατασκευάζονται από έναν. Αποτελούν προσπάθεια και αγώνα πολλών ανθρώπων σε βάθος χρόνου (Ημερήσιος 1-10-2015). Σαν παράδειγμα καταθέτω τα εγκαίνια της γέφυρας του Ριο – Αντίριο. Είχαν κληθεί από την τότε Κυβέρνηση όλοι οι διατελέσαντες πρωθυπουργοί και υπουργοί και υπηρεσιακοί παράγοντες και όλοι όσοι συνέβαλαν με οποιονδήποτε τρόπο στην προσπάθεια κατασκευής της Γέφυρας που πήρε το όνομα του εμπνευστού της Χαρίλαου Τρικούπη. Κανείς δεν έβαλε πλάκα με το όνομά του, γιατί το έργο δεν ήταν κανενός. Ήταν όλων διότι εάν κάποιος έλλειπε το έργο δεν θα γινόταν.
Στα καθ’ ημάς. Αν δεν είχα κάνει την πρόταση για την Προβλήτα, το έργο δεν θα υπήρχε. Αν δεν το υιοθετούσε ο κ. Δ. Γεωργάτος, το έργο δεν θα υπήρχε. Εάν δεν το προχωρούσε ο κ. Δ. Λευκαδίτης, το έργο δεν θα υπήρχε. Αν ο κ. Α. Παρίσης δεν το ξεκόλλαγε, το έργο θα ήταν σήμερα μερικοί πάσσαλοι. Αν δεν το συνέχιζε ο κ. Γεωργάτος, το έργο δεν θα υπήρχε. Τόσο απλά! Πρέπει να τονίζουμε σαν κοινωνία και σαν ταγοί τη συλλογική προσπάθεια που φέρνει πάντα καλά αποτέλεσμα με μέγιστο κοινωνικό όφελος. Όχι την ψευδαίσθηση σπουδαιότητας του ατόμου. Όσο άξιος και σπουδαίος και να είναι κάποιος δεν αρκεί μόνος να φέρει σε πέρας ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο.
Όσο για μένα, απαντώντας στον φίλο μου, δεν ζήτησα ούτε ζητώ Πλάκα ούτε για «πλάκα», γιατί, όπως έγραψα, δεν είναι έργο δικό μου, αλλά όλων. Άλλωστε ακολουθώ τη φιλοσοφία του ποιητή Γεωργίου Δροσίνη και ως εκ τούτου «δεν θέλω του κισσού το πλάνο ψήλωμα σε ξένα αναστυλώματα δεμένο…». Προτιμώ τη ρήση του Αριστοτέλους «Φίλος μεν Πλάτων, φιλτάτη δ’ η αλήθεια» και ας στενοχωρώ και κανένα φίλο.
H νέα πρόταση του Γούλιου για το Mπαστούνι: «Να πάρει τον πίσω χώρο της Ναυτικής Ακαδημίας και να στηθεί εκεί το άγαλμα του Χουάν ντε Φούκα, του οποίου το όνομα πρέπει να πάρει το μπαστούνι»
Η νέα πρόταση του κ. Γούλιου Κατσούνη για το Μπαστούνι έχει ως εξής:
ΜΙΑ ΠΡOΤΑΣΗ
Πρέπει να μας απασχολήσει ο χώρος μετά την έξοδο στη στεριά των επιβατών. O υπάρχων είναι ανεπαρκής, στενός και άβολος για ανθρώπους και οχήματα. Χρειάζεται χώρος για προσωρινή στάθμευση, πούλμαν, ταξί, οχημάτων υπηρεσιών κλπ, καθώς και μεγάλου αριθμού επιβατών. Όλοι μαζί πρέπει να βρίσκονται εκεί συγχρόνως ώστε οι επιβάτες να βγουν στην πόλη. Για μεν τους επιβάτες γνωρίζω ότι η Δημοτική Αρχή θα προβεί σε μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις και λοιπά αναγκαία, μόλις τα οικονομικά αποκατασταθούν. Όμως ο χώρος στην πραγματικότητα έξω από την προβλήτα είναι ο παλαιός στενός δρόμος. Είναι προφανές και αποδεικνύεται κάθε φορά που αράζει κρουαζιερόπλοιο ότι δεν επαρκεί.
Σε επαφή με τον δρόμο είναι η Ναυτική Ακαδημία Ιονίων Νήσων που κατασκευάσθηκε πάνω στην ιστορική πλατεία του Αργοστολιού την «Πλατεία Ενώσεως». Αυτή κατ’ απαίτηση του δωρητή των εγκαταστάσεων της Ακαδημίας παρεχωρήθη ολόκληρη για τον σκοπό αυτό. Oι εποχές όμως αλλάζουν και οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται. Το τμήμα του αύλειου χώρου της Ακαδημίας που βρίσκεται προς την πλευρά της Προβλήτας είναι παντελώς άχρηστο, δεδομένου ότι ο αύλειος χώρος εσωτερικά της Ακαδημίας προς τον πευκώνα είναι τεράστιος και αρκεί για όλες τις δραστηριότητες της Ακαδημίας. Αυτόν χρησιμοποιεί μέχρι σήμερα, αυτόν φαίνεται να χρειάζεται.
Νομίζω ότι πρέπει να ζητήσουμε από την άνω Ακαδημία να παραχωρήσει, άλλως επιστρέψει τον συγκεκριμένο χώρο στον πρώην ιδιοκτήτη του, που δεν είναι άλλος από τον Δήμο Κεφαλονιάς. Αν κάτι τέτοιο γίνει και με την κατάλληλη αρχιτεκτονική μελέτη η περιοχή θα αλλάξει όψη, τόσο από χρηστικής απόψεως, όσο και από καλαισθητικής. Φαντασθείτε πόσο άνετος χώρος δημιουργείται, χωρίς να θιγεί η λειτουργικότητα της Ακαδημίας.
Στον νέο αυτόν αρχιτεκτονικά καλαίσθητο χώρο νομίζω ότι πρέπει να κατασκευασθεί και τοποθετηθεί πάντοτε κατόπιν αρχιτεκτονικής μελέτης ανδριάντας ενός από μεγάλους Ευρωπαίους θαλασσοπόρους του 16ου και 17ου αιώνα, του Juan de Fuca του καθ’ ημάς Ιωάννη Φωκά – Βαλεριάνου, από το Βαλεριάνο. Για το θέμα αυτό έχω δημοσιεύσει στο παρελθόν (Ημερήσιος 3-7-2013, Ανεξάρτητος 3-7-2013) τόσο για την σπουδαιότητα ενός τέτοιου ανδριάντα, απόψεις που ενθέρμως υιοθέτησε ο πρόωρα χαμένος εξέχων συντοπίτης μας Στέλιος Σταυρίδης (Ημερήσιος 5-3-2015), όσο και από εθνικής και τουριστικής απόψεως.
Τέλος, η Προβλήτα πρέπει να αποκτήσει όνομα. Το όνομά της δεν μπορεί να είναι άλλο από το όνομα του μεγάλου μας θαλασσοπόρου που το όνομά του είναι παγκόσμια γνωστό και συνδέεται με την Κεφαλονιά. Το οφείλουμε ως Κεφαλλήνες, γιατί μας προβάλει σε ολόκληρο τον πολιτισμένο κόσμο για τους λόγους που αναφέρω στην αρχική πρότασή μου.
Τέλος, σε αντίθεση με την όλη αρχιτεκτονική διαμόρφωση και κατασκευή, που θα πρέπει να είναι με φροντίδα και με δαπάνη του Δήμου μας, αφού και εκείνον τιμά το όλο έργο. Ειδικά για τον Ανδριάντα του Juan de Fuca, φρονώ ότι πρέπει να κατασκευασθεί με τη συνεισφορά των συμπολιτών του τιμωμένου, για τους οποίους αποτελεί επίσης τιμή. Για τον σκοπό αυτό είμαι πρόθυμος να συμβάλω και εγώ το ποσό των €1.000, προς την Επιτροπή, που θα συσταθεί για τον σκοπό αυτό.
Αργοστόλι 5-10-2015
ΓOYΛIEΛMOΣ KATΣOYNHΣ